پشتیبانی

فروردین 94 - ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
در این وبلاگ مطالب جالب علمی طنز , تاریخچه و اخبار جدید و..... قرار گرفته است امیدوارم که از آن ها لذت ببرید.
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره مدیر آشیانه علم


با عرض سلام و درود خدمت شما عزیزان امیرخسرو اسکندری اصل هستم امیدوارم مطالب وبلاگ براتون مفید باشه.
.... 000

000 11 79 تماس با ما 77 22
57 111 44 1 2 3 4 5خرید بک لینک 6 6 51سایت حقوقی وکیل دادگستری تهران 44 722

 

  

 

متن آیت الکرسی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ

مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ

مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ

لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ

فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ

أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

 

 

ترجمه آیه الکرسی به فارسی

خداست که معبودى جز او نیست زنده و برپادارنده است نه خوابى سبک او را فرو مى‏گیرد و نه خوابى گران آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت‏سرشان است مى‏داند و به چیزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى‏یابند کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست و اوست والاى بزرگ.

 در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به یقین به دستاویزى استوار که آن را گسستن نیست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست.

خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‏اند آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‏برد و[لى] کسانى که کفر ورزیده‏اند سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‏برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند.

 

آیه الکرسی دومین آیه بزرگ قرآن

در آیه الکرسی نظرات مختلفی مطرح است که آیا آیه الکرسی همان آیه 255 سوره مبارکه بقره می باشد و یا آیات 256 و 257 هم به آن اضافه شده و بزرگترین آیه قرآن را تشکیل میدهد (آیه 282 به نام دین در همین سوره بلندترین میباشد)

در مجموع آیه 255 سوره بقره اختصاص یافته به نام آیه الکرسی.

 

آیه الکرسی یعنی چه؟

تعریف کرسی در آیه ای که به آیه الکرسی معروف شده است

کرسی از ریشه ( ک- ر – س ) گرفته شده و به معنی اتصال یافتن اجزای یک ساختمان به هم می باشد و نیز کرسی را تخت هم می گویند که بر آن می نشینند که در این زمینه می توان برای کرسی سه معنی آورد

1)    علم الهی: کرسی همان جسم بزرگ کیهانی است که زمین، خورشید و آسمان ونیز سایر اجزا ی آسمان را در برمی گیرد.

2)    جسم بزرگ کیهانی: کرسی را همان یک جسم و جرم بزرگ کیهانی تصور کرد که تمام اجزائی که در آسمان و زمین … است در آن جای می گیرد که از حضرت علی (ع) نقل شده است که آسمان وزمین وتمام موجودات در داخل این کرسی قرار دارندکه چهار فرشته به اذن خداوند آن را حمل می کنند

3)    قدرت و سلطنت الهی: کرسی را همان جهان هستی است که این جهان تمام تحت سلطه و قدرت حضرت احدیت بوده و هیچ جنبنده ای  از دایره قدرت واحاطه و سیطره او خارج نمی شود وبدون اذن او هیچ تغییری ایجاد نمی شود

4)    عرش: درلغت همان کرسی است که عرش در لغت فارسی به معنی رکن واساس هرچیز و یا سقف خانه گفته می شودبنا براین با توجه به این دو تعریف در مورد کرسی وعرش متوجه می شویم که کرسی ظاهر وعرش باطن هر چیز را گویند.

 

شأن نزول آیه الکرسی

در قرآن کریم آیاتی که بر پیامبر اسلام نازل می شد دارای علت و سببی بود که به اذن

خداوند توسط فرشتگان برای رسول اکرم(ص) فرستاده می شد که در مجموع به آنها شأ ن نزول می گویند.

و سبب نزول آیه الکرسی درسوره بقره احتمالا این بوده که قوم یهود معتقد بود ند که خداوند تبارک وتعالی پس از خلقت آفرینش آسمانها و زمین و… خسته شده و برای رفع خستگی روی کرسی نشست که آیه مبارک آیه الکرسی بر رد عقاید منحرف کننده قوم یهود نازل شد.

 رسول اکرم(ص) در هنگام خواندن آیه الکرسی تبسم می کرد ند و  می فرمودند : آیه الکرسی گنج بزرگ و رحما نی است که زیر عرش (همان کرسی) به من نازل شدو نیز در روایت آمده است که هنگام  نزول آیه الکرسی هزار فرشته تا رسیدن به حضرت رسول اکرم(ص) این آیه مبارک وعظیم را همراهی می کرد.
 
 آیه الکرسی منشأ خیر وبرکتی است که خداوند تبارک وتعالی توسط  رسول اکرم(ص)در سوره مبارک بقره به انسان عطا فرموده است  و خداوند می فرماید: این آیه عظیم الشأن و با برکت را به بندگانم هدیه می کنم وبه همین دلیل است که پیغمبر عزیر ما به پیروانش توصیه می کند که آیه الکرسی را مورد توجه خاص قرار دهند و تلاوت کنند  تا از منشأ خیر و برکت آن بهره گیرند.
 
 
اهمیت آیه الکرسی
در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامی اسلام ص نقل شده است که از ابی بن کعب سؤال کرد و فرمود: کدام آیه برترین آیه کتاب اللَّه است؟ عرض کرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر ص دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسی که جان محمد ص در دست او است این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا میگوید.
 
 
 
 
 

 



- منبع، پورتال آسمونی  http://www.asemooni.com/religion/prayer/ayat-alkorsi-verse#ixzz3WKqU6sdA




موضوع مطلب : متن آیت الکرسی, ترجمه, آیت الکرسی

شنبه 94 فروردین 15 :: 2:52 عصر

فناوری اطلاعات > سخت افزار - روزنامه شرق نوشت:

برای خرید لپ‌تاپ چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. قبل از آن توجه داشته باشید که سازندگان لپ‌تاپ همگی دارای شرکت‌های بزرگ چندین میلیارد دلاری هستند پس برای تولید یک محصول، صرف نظر از نام تجاری، سرمایه خود را نیز به خطر نمی‌اندازند. در نتیجه تمام مدل‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید از کیفیت و کارآیی قابل قبولی برخوردار هستند اما این راهنما کمک خواهد کرد انتخابی با توجه به نیازهای خود انجام دهید. ضمن اینکه بهترین گزینه را با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.


مشخصات فنی
یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت مدل‌ها، وجود اختلاف در مشخصات فنی لپ‌تاپ‌ها است و قطعاتی مانند پردازنده، حافظه، باتری، هارددیسک و بخش گرافیکی را در بر می‌گیرد. در مورد پردازنده چندین انتخاب وجود دارد که شامل نسل‌های قدیمی و جدید اینتل و AMD است. در مورد پردازنده ویژگی‌هایی مانند تعداد هسته، فرکانس و حافظه درونی مهم هستند و علاوه بر آن پلتفرم سیستم نیز اهمیت دارد. پلتفرم Core 2 Dou کاملا از رده خارج شده و در حال حاضر اینتل دارای سه زیر مجموعه به نام‌های Core i3 برای رده متوسط، Core i5 برای رده نیمه حرفه‌ای و Core i7 برای رده حرفه‌ای است. هر کدام از این زیرمجموعه‌ها دارای چندین مدل پردازنده هستند. جدید‌ترین پردازنده‌های موجود برای لپ‌تاپ‌ها از خانواده سندی‌بریج هستند که مدل آنها با عدد دو آغاز می‌شود و یک عدد چهار رقمی را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال پردازنده‌ Core i3 380M و Core i3 2310M هر دو در خانواده Core i3 قرار دارند با این حال مدل 2310M جدیدتر است و جایگزین مدل قبلی شده است. لپ‌تاپ‌هایی که از این دو پردازنده استفاده می‌کنند هم اکنون با قیمت‌های مشابه در بازار دیده می‌شوند، پس بهتر است مدل‌هایی که دارای پردازنده جدیدتر هستند را انتخاب کنید.


رم در نوت‌بوک‌های امروزی از نوع DDR3‌ است و اگر لپ‌تاپی با رم DDR2 مشاهده کردید به معنی قدیمی بودن آن است. (البته گاهی از رم‌های DDR2‌ در برخی نت‌بوک‌های کوچک استفاده می‌شود). برای رم‌ها دو گزینه اهمیت بیشتری دارد اول ظرفیت و دوم فرکانس رم. مدل‌های متوسط شامل دو تا چهار گیگابایت رم هستند که بهتر است ظرفیت‌های چهار گیگابایتی انتخاب شوند. ظرفیت‌ بیشتر از این مقدار عملا بلااستفاده است زیرا به ندرت حجم چهار گیگابایت رم اشغال خواهد شد. البته ظرفیت دو گیگابایت نیز با اینکه برای اجرای ویندوز هفت و اغلب برنامه‌ها کافی است اما ممکن است برای برخی فعالیت‌های حرفه‌ای با محدودیت روبه‌رو شود. فرکانس رم اهمیت کمتری دارد با این حال از بین دو فرکانس 1066 و 1333 برای رم‌های DDR3، مدل‌هایی که دارای فرکانس 1333 مگاهرتز هستند کارآیی بهتری دارند.


باتری در لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های سندی‌بریج استفاده می‌کنند، دوام بیشتری دارد و سه تا چهار ساعت عمر باتری برای اغلب مدل‌ها رایج است. شارژ بیشتر به معنی استفاده طولانی‌تر از دستگاه بدون نیاز به برق است.
هارددیسک بخش ذخیره‌سازی اطلاعات در لپ‌تاپ‌ها را تشکیل می‌دهد و در لپ‌تاپ‌های گران قیمت این بخش از نوع SSD انتخاب می‌شود که چندان رایج نیست. برای هارددیسک دو ویژگی ظرفیت و سرعت دارای اهمیت هستند. در مدل‌های متوسط و نیمه‌حرفه‌ای معمولا ظرفیت‌های 500 تا 750 گیگابایت دیده می‌شود و لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای نیز دارای ظرفیتی بالاتر از یک ترابایت هستند. با این شرایط مدل‌هایی که ظرفیت هارددیسک آنها 320 گیگابایت یا کمتر است گزینه‌های مناسبی نیستند. البته دو بخش رم و هارددیسک قابل ارتقا هستند و با کمی هزینه می‌توانید این دو بخش را تعویض کنید. سرعت هارددیسک‌ها با تعداد چرخش صفحه‌های هارد مشخص می‌شود و سه سرعت 4200، 5400 و 7200 دور در دقیقه برای هارددیسک لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده است. هارددیسک‌هایی که سرعت 4200 دور دارند کمتر مورد توجه هستند و لپ‌تاپ‌هایی با سرعت 5400 دور در دقیقه بیشترین مدل‌های بازار را تشکیل می‌دهند. سرعت 7200 دور در دقیقه اغلب در نوت بوک‌های گیم و مدل‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.


بخش گرافیکی در لپ‌تاپ‌ها به دو شکل دیده می‌شود. برخی از مدل‌ها از همان هسته گرافیکی پردازنده استفاده می‌کنند و دارای کارت گرافیکی مستقل نیستند. این هسته گرافیکی درون پردازنده قرار دارد و کارآیی آن برای بازی مناسب نیست. اما توانایی پردازش‌های گرافیکی دو بعدی و تمام فعالیت‌های روزانه با نرم‌افزارهای آفیس و برنامه‌های اینترنتی را دارد. این هسته‌های گرافیکی برای پخش فیلم نیز بهینه‌سازی شده‌اند و کارآیی مطلوبی دارند. تراشه‌های گرافیکی مستقل، ساخت دو شرکت انویدیا و AMD هستند که مدل‌های ساخت انویدیا با نام جیفورس و مدل‌های ساخت AMD با نام رادئون شناخته می‌شود. اگر کارت گرافیکی ساخت انویدیا بود بهتر است از کارت‌های سری پنج این شرکت باشد مانند جیفورس GT 540 یا GT 550. این مدل‌ها برای بازی هم مناسب هستند. جیفورس GT 520 نیز کارآیی قابل قبولی دارد ولی برای بازی مناسب نیست. یکی از ویژگی‌های کارت‌های گرافیکی ساخت انویدیا کمک به پردازش در برخی نرم‌افزارها مانند فتوشاپ و تبدیل فرمت‌های صوتی و تصویری است. در برخی مدل‌ها از فناوری اپتیموس استفاده شده که دارای دو بخش گرافیکی هستند و می‌توانند باعث افزایش عمر باتری شوند. در این روش زمانی که بار پردازشی زیاد نیست هسته گرافیکی پردازنده اجرا می‌شود و زمانی که توان آن کافی نباشد کارت گرافیکی فعال خواهد شد.
کارت‌های گرافیکی AMD که دارای شماره سری HD 65xx، HD 66xx و HD 67xx‌ هستند نیز می‌توانند برای بازی استفاده شوند و بهترین کارآیی را مدل‌های سری HD 67xx‌ دارند. مدل‌هایی که شماره سری آنها با عدد شش آغاز می‌شود جدیدتر هستند.


ویژگی‌های ظاهری
اندازه صفحه نمایش یکی از مهمترین ویژگی‌های ظاهری است. لپ‌تاپ‌هایی که دارای صفحه نمایش 15 اینچ و بزرگ‌تر هستند وزن بیشتری دارند و حمل آنها کمی دشوارتر است. با این حال اندازه صفحه نمایش به مشاهده جزییات بیشتر کمک می‌کند. مدل‌هایی که دارای صفحه نمایش 13 یا 14 اینچ هستند معمولا وزنی بین 8/1 تا 4/2 کیلوگرم دارند و امکان جابجایی آنها بیشتر است. یکی از فناوری‌های مرتبط با صفحه نمایش سیستم نور پس‌زمینه است و در برخی مدل‌ها از شیوه تامین نور LED استفاده می‌شود. در این روش نور تنها در قسمتی از تصویر که روشن است تابیده می‌شود و میزان کنتراست در تصویر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این باعث مصرف کمتر باتری خواهد شد.


وضوح تصویر هم در کیفیت نمایش موثر است. معمولا لپ‌تاپ‌ها از دقت تصویر 768×1366 پشتیبانی می‌کنند که هر چقدر این مقدار بالا باشد جزییات بیشتری در تصویر قابل مشاهده است. در مدل‌های حرفه‌ای از وضوح 1080×1920 استفاده می‌شود که به آن، استاندارد 1080P یا اصطلاحا Full Hd می‌گویند.


پس از این قسمت تعداد پورت‌ها حایز اهمیت هستند. به عنوان مثال هرچقدر تعداد پورت‌های USB بیشتر باشد امکانات بهتری برای ارتباط با وسایل جانبی فراهم می‌کند ضمن اینکه دو درگاه تصویری VGA و HDMI نیز برای اتصال به نمایشگرها مانند مانیتور، تلویزیون و پروژکشن کاربرد دارند. نوع صفحه کلید و اندازه تاچ‌پد هم می‌تواند در انتخاب موثر باشد. کیبوردهایی که بین کلیدهای آن فاصله وجود دارد چیکلت نامیده می‌شوند. تایپ در این کیبوردها با دقت بیشتری همراه است با این حال برای تایپ سریع مناسب نیستند زیرا اندازه کلیدها حدود 15 درصد از کلیدهای معمولی کوچک‌تر است.


برند
برند در لپ‌تاپ‌ها تاثیر زیادی در انتخاب دارد با این حال باید گفت شرح تفاوت بین برندها نیز کار بسیار دشواری است. برند سونی در جایگاه نخست برندهای لپ‌تاپ است. با این حال در مقایسه با مدلی که مشخصات فنی مشابه دارد قیمت این برند می‌تواند حدود 100 تا 400 هزار تومان گران‌تر باشد. این ویژگی در مورد نوت‌بوک های اپل بسیار بیشتر است. لپ‌تاپ‌های اپل دارای سیستم عامل اختصاصی خود هستند که شیوه مستقلی را برای استفاده از سخت‌افزار دارد بنابراین نمی‌توان آن را با مدل‌های ویندوزی موجود در بازار مقایسه کرد. زیبایی و ظرافت این محصولات اگرچه شگفت‌انگیز است اما قیمت آنها برای کاربران عادی توجیه ندارد. برندهای اسوس و لنوو اکنون در بازار ایران دارای جایگاه مناسبی هستند و استقبال از آنها در حد مطلوبی است ضمن اینکه کارآیی و توان محصولات این دو برند هم مطلوب است. در جایگاه بعدی برندهایی همچون اچ‌پی، دل و ایسر دیده می‌شوند که از نظر قیمت کاملا رقابتی هستند و در مقایسه با سایر برندها می‌توان در آنها قیمت‌های مناسب‌تری را نسبت به مدل‌هایی با مشخصات فنی مشابه دید. با این حال این مدل‌ها نیز حساسیت‌های خاص خود را نسبت به شرایط نگهداری دارند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.




موضوع مطلب : نکات کلیدی برای خرید لپ تاپ, لپ تاپ

شنبه 94 فروردین 15 :: 2:45 عصر

مجموعه: چرا ، زیرا و چگونه



سیاره,سیارات منظومه شمسی,نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی

نتیجه جابجایی سیارات منظومه شمسی
نتیجه مطالعه ای جدید نشان می دهد اگر جای زمین و مریخ با هم عوض می شد، مریخ به سیاره ای زمین مانند که در آن امکان حیات وجود داشته باشد تبدیل نمی شد. در این شرایط شدت نور خورشید نصف می شد و یخ دوباره بر سطح این سیاره ظاهر می شد.
طبق قوانین کپلر، جرم سیاره تقریباً بر مدارش اثری ندارد و این جرم خورشید است که چیزها را کنترل می کند. هم مریخ و هم زمین همیشه به سمت خورشید در حال سقوطند، همه اجسام دیگر هم همین وضعیت را دارند.

 

مریخ در حال حاضر حوزه مغناطیسی اندکی دارد یا اصلاً حوزه مغناطیسی ندارد به همین دلیل جو خیلی باریکی دارد. بدون وجود حوزه مغناطیسی، بادهای خورشیدی که به وسیله خورشید ایجاد می شوند مریخ را فاقد جو می کنند که به نوبه خود موجب می شود مریخ خیلی سرد شود. اگر مریخ در جای زمین قرار گیرد، باز هم فاقد حوزه مغناطیسی خواهد بود و بنابراین جو کوچکی خواهد داشت. به طورکلی اگر مریخ جایش را با زمین عوض کند، کمی گرم تر می شود اما به دلیلی که گفته شد، شاید باز هم قابل سکونت نباشد.


دلیل فقدان حوزه مغناطیسی در مریخ هم این است که هسته مریخ مدتی طولانی است که سرد و جامد شده (برخلاف هسته زمین که هنوز خیلی مذاب است). فقدان هسته مذاب مانع از این می شود که یک حوزه مغناطیسی به قدر کافی قوی شود و از جو حفاظت کند . دلایل دیگری هم وجود دارد اما این عمده ترین دلیل است. به خاطر داشته باشید که دلیل ذکر شده باعث می شود مریخ یا هر سیاره ای به ابعاد مریخ که در مدار زمین قرار بگیرد سیاره ای قابل سکونت نباشد.


اگر جای سیارات عوض شود در منظومه شمسی چه اتفاقی می افتد؟
اکثراً نیروی جاذبه تعیین می کند که مواد و اشیای موجود در جهان به کجا حرکت کنند. همه موادی که جرم دارند جاذبه تولید می کنند، اما آنهایی که جرم بیشتری دارند نسبت به آنهایی که جرم کمتری دارند جاذبه قوی تری تولید می کنند و نیروی جاذبه با افزایش فاصله کاهش می یابد. آنهایی که بیشترین جرم را دارند، بر اجرام دیگر به ویژه آنها که در همسایگی شان هستند بیشترین اثر را به جا می گذارند.


فیزیکدان ستاره شناس رنول مالهوترا از دانشگاه آریزونا از اولین دانشمندانی است که این ایده را مطرح کرد که سیارات تقریباً در اوایل شکل گیری منظومه شمسی به اطراف مهاجرت کرده اند. وی با شبیه سازی رایانه ای به این نتیجه می رسد که تغییر مکان سیارات، منظومه شمسی را به شدت آشفته می کند. اگرچه هیچ یک از سیارات داخلی تر در ده میلیون سال اول به خارج از منظومه شمسی پرت نشده اند، اما همه در فواصل مداری خود دچار تغییرات بزرگی شدند.

 

در همین رابطه یک نظریه جدید هم وجود دارد. دانشمندی به نام دوگ لین چند سال پیش این بحث را مطرح کرده بود که منظومه شمسی همیشه در آستانه هرج و مرج است. احتمالاً منظومه شمسی در سال های شکل گیریش ناپایدار بوده است. سپس سیارات بار دیگر سازمان یافته اند و یا به گونه ای پرتاب شده اند که از مدارهای اولیه به اندازه کافی فاصله گرفته اند. هر تغییر اساسی ای دوباره سیستم را در آستانه هرج و مرج قرار می دهد. این وضعیت را می توان با فنجانی پر از قهوه مقایسه کرد. اگر شما فنجانی قهوه ببینید که دقیقاً لبالب پرشده منطقی است که نتیجه بگیرید مقداری قهوه به اطراف می ریزد و کاری نتوانید انجام دهید.

منبع : www.020.ir




موضوع مطلب : اگر جای سیارات در منظومه شمسی عوض شود چه اتفاقی می افتد؟

چهارشنبه 94 فروردین 12 :: 4:33 عصر

مجموعه: نوآوری و کشفیات علمی



طلا,باکتری‌های پردازش کننده طلا,کشفیات جدید,اختراعات جدید,مقالات علمی

کشف میکروبی که به اندازه طلا ارزش دارد
جستجوگران طلا شاید یک روز به جای بیلچه و الک، از ظرف‌های کشت میکرب استفاده کنند. در مقاله ای که به تازگی در نیچر منتشر شده، ادعا شده که یک گونه خاص از باکتری، قطعه‌های کوچک طلا ایجاد می‌کند تا به رشد آن در محلول‌های سمی این فلز گرانبها کمک کند.
فرانک ریت، میکروبیولوژیست دانشگاه آدلاید استرالیا که بر روی باکتری‌های پردازش کننده طلا تحقیق می‌کند، می‌گوید که روزی می‌توان از مولکولی که این باکتری استفاده می‌کند، برای گرداوری طلا از پسماند معادن استفاده کرد.
تقریبا ده سال پیش، ریت اولین شواهد قانع کننده را در مورد استفاده باکتری از ذرات طلا کشف کرد. در چندین سایت که هزاران کیلومتر از هم فاصله داشتند، او و گروهش یک باکتری به نام Cupriavidus mealliduran یافتند که در بیوفیلم‌هایی روی ذرات طلا زندگی می‌کردند. این باکتری طلای محلول را با گردآوری آن در نانو ذرات خنثی در داخل سلول خود، سم‌زدایی می‌کند؛ ریت و گروهش دهه گذشته را به بررسی چگونگی آن گذراندند، اما نتیجه نهایی خود را منتشر نکرده‌اند.
برخی از این بیوفیلم‌ها حاوی یک نوع دوم باکتری هم بودند: Delftia acidovaran. ناتان ماگاروی، زیست شیمی‌دان دانشگاه مک‌مستر همیلتون کانادا، به همراه گروهش این گونه را در حضور یک محلول طلا رشد دادند و دریافتند که کلنی‌های باکتری با هاله‌های تیره‌ای از نانوذرات طلا احاطه می شوند. پژوهشگران نتیجه گرفتند که اسیدوواران‌ها به جای این که مانند باکتری‌های نوع اول طلا را در داخل سلول جمع کنند به نحوی ذرات طلا را در خارج از دیواره سلول تولید می‌کردند.
ژن‌های طلایی
با استفاده از تحلیل‌های زیست شیمیایی و ژنتیک، پژوهشگران یک سری از ژن‌ها و یک متابولیت شیمیایی را کشف کردند که مسئول ته‌نشین شدن طلا بودند. باکتری‌هایی که به گونه‌ای مهندسی شده بودند که ژن‌ها را نداشته باشند دیگر هاله‌های تیره تشکیل ندادند، و رشد آنها در غیاب طلا متوقف شد.

گروه همچنین یک ماده شیمیایی تولید شده توسط باکتری مهندسی ژنتیک نشده را جداسازی کردند که باعث می‌شد ذرات طلا در محلول ته نشین شوند. این ماده شیمیایی دلفتیباکتین نام گرفت.
پژوهشگران احتمال دادند که ژنهایی که شناسایی کرده‌اند در تولید دلفتیباکتین دخالت داشته باشند و آن را از سلول خارج کردند، اسیدواران‌ها، شاید با ته‌نشین کردن طلا در محلول، مانع از ورود آن به سلول خود می‌شوند. ولی ماگاروی می‌گوید که این احتمال وجود دارد که اسیدواران‌ها از شیوه‌های دیگری هم برای جدا سازی طلا از محلول استفاده کنند تا این طلا دیواره‌هایشان را تخریب نکند.
ریت می‌گوید که کار ماگاروی «کار ما را به خوبی تکمیل کرده است». ممکن است این دو باکتری در یک همزیستی زندگی کنند که در آن، دلفتیباکتین سطح طلای محلول را تا اندازه‌ای پایین می‌اورد که در آن هر دو گونه بتوانند زندگی کنند.
به گفته ریت، شاید یک تب طلا با استفاده ازمیکروب‌ها هم رخ دهد. دلفتیباکتین را می‌توان برای تولید کاتالیزورهای نانو ذرات طلا از خیلی از واکنش‌های شیمیایی به کار برد، یا برای ته‌نشین کردن طلای موجود در پساب‌های معادن از آن استفاده کرد. ریت می‌گوید: «ایده می‌تواند این باشد که یک باکتری یا متابولیت را به پساب اضافه کرده و آن را به مدت چند سال به حال خود رها کنیم، و بعد به دنبال قطعات بزرگ‌تر طلا بگردیم.»
ماگاروی این کاربردها را جدی‌تر گرفته است: او حقوق معنوی دلفتیباکتین را برای خود ثبت کرده است. ولی تاکید می کند که بیشتر به درک خصوصیات شیمیایی این متابولیت علاقه‌مند است: «آرزویم این است که روزی بتوانم بگویم که اینجا در کانادا، ما هر روز چندین کیلو طلا تولید می‌کنیم».

منبع: khabaronline.ir




موضوع مطلب : کشف میکروبی که به اندازه طلا ارزش دارد

چهارشنبه 94 فروردین 12 :: 4:30 عصر

مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان در بین 500 بازیکنی قرار گرفته که از نظر اهمیت خبر به آنها بها داده می‌شود.

یک ایرانی در لیست 500 بازیکن برتر جهان

به گزارش فوتبال آنلاین؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجله فوتبالی انگلیسی‌زبان ورلد ساکر، ماه‌نامه فوتبالی ورلد‌ساکر اقدام به تدوین فهرستی 500 نفره کرده است که در آن مهم‌ترین بازیکنان فوتبال جهان با دسته بندی ملیتی مرتب شده اند. شاخص اهمیتی در این فهرست، تعداد خبرهایی است که در طول سال به این بازیکنان اختصاص داده شده است.

از کشور برزیل در این فهرست 500 نفره، نام 54 بازیکن به چشم می‌خورد و در رده‌های بعد هم به ترتیب اسپانیا با 44، آرژانتین 40، آلمان 34، فرانسه 30، ایتالیا 24، هلند 19، مکزیک 16 و انگلیس 15 بازیکن قرار دارند.

از کشورمان اما تنها سردار آزمون که مهاجم 20 ساله تیم روستوف جمهوری فدراتیو روسیه است در فهرست یاد شده وجود دارد.

آزمون که چهار سال است در روسیه حضور دارد، یکی از امیدهای کشورمان برای بازی های جام جهانی برزیل بود، اما نتوانست در فهرست نهایی کارلوس کی‎روش حضور یابد و از حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان بازماند.





موضوع مطلب : یک ایرانی در لیست 500 بازیکن برتر جهان, 500 بازیکن برتر جهان

چهارشنبه 94 فروردین 12 :: 2:14 عصر

رابین تا به حال یک فراری و یک کادیلاک Escalade را در اختیار داشته اما جدیدترین خودروی او Audi A5 است.

رنکینگ بازیکنان برتر جهان فوتبال بر اساس بهترین خودروها + عکس

به گزارش فوتبال آنلاین خودرو یکی از زمینه هایی است که فوتبالیست ها به شدت به آن علاقه دارند.با توجه به درآمد های بالا بسیاری از خودروهای گران قیمت جهان در اختیار بازیکنان فوتبال هستند.اما کدام بازیکن بهترین ماشین را دارد؟ رنکینگ بهترین بازیکنان با بهترین خودروها.

 10-رابین ون پرسی

 رابین تا به حال یک فراری و یک کادیلاک Escalade را در اختیار داشته اما جدیدترین خودروی او Audi A5 است.داستان رابین با ماشین ها به همین نقطه ختم نمی شود و پارک کردن خودروی آلمانی اش به مدت دو روز در پارکینگ معلولان حسابی برایش حاشیه ساز شد.

9-استیون جرارد

 بر خلاف اکثر بازیکنان لیگ انگلیس که اشتیاق فراوانی به رنجرور دارند،کاپیتان لیورپول جگوار را ترجیح داده است.البته در چهار یا پنج روزی که در طول سال شمال انگلیس هوای بارانی ندارد او می تواند از قابلیت کروک شدن جگوار xkr خود استفاده کند.

8-امانوئل آدبایور

 آدبایور صاحب استون مارتین DBS است که البته با انتخاب فیسکر کارمای دوستدار طبیعت تلاش می کند خرس های قطبی کمتری را به کام مرگ بکشد.گرچه مسلما در مسابقه درگ فیسکر کارمای او حرفی برای گفتن ندارد اما سوخت هیبریدی بازیکن را از شر ایستگاه های شلوغ بنزین راحت می کند.

 7-گرت بیل

گرت بیل مدت ها است با Audi R8 convertible خود در مسیر تمرین تاتنهام و خانه جولان می دهد اما از آنجایی که او تصمیم گرفته به کهکشانی ها بپیوندد شاید دیگر این ماشین به کارش نیاید.از آنجایی که آ او دی اسپانسر رئال مادرید است گرفتن یک ماشین جدید در اسپانیا نباید کار خیلی سختی باشد.

 6-لیونل مسی

 ستاره آرژانتینی در حال حاضر صاحب یکی از بهترین خودرو های تولید شده توسط کارخانه مازراتی است یعنی GranTurismo MC Stradale هشت سیلندر.این ماشین با سفارش اختصاصی لیونل مسی طراحی شده که از همتایان خود سبک تر و سریع تر است.

5-ساموئل اتوئو

خرید یک اسب تک شاخ در سوپر مارکت مسلما کار راحت تری است تا خریدن استون مارتین مدل 77.این مدل با تولید بسیار محدود عاشقان میلیاردر خودرو در سراسر جهان را به سمت خود جذب کرده اما همه آن ها مانند اتوئو خوش شانس نبودند تا بتوانند یکی از آن ها را تصاحب کنند.

4-کریستیانو رونالدو

 یک SUPER CAR نام ببرید.رونالدو آن را دارد!.ستاره پرتغالی این روزها با لامبورگینی مشکی آونتادور ال پی 700 در مادرید جولان می دهد.قیمت پایه این خودرو 450 هزار دلار است.0 تا صد این خودرو تنها 2.9 ثانیه است پس کریس رونالدو در خیابان به مراتب سریع تر از مستطیل سبز خواهد بود.

3-ماریو بالوتلی

 در انگلیس به خاطر بنتلی خاصش معروف بود و از زمانی که به ایتالیا رفته فراری F12berlinetta را می راند.موتور 6.3 لیتری و 12 سوپاپ این خودرو 730 اسب قدرت دارد و 0 تا صد آن 3.1 ثانیه است.ماشین بالوتلی توسط تاپ گیر تست شد و به عنوان سوپر کار برتر سال 2012 انتخاب گردید.

2-زلاتان ابراهیموویچ

 تصور این که ماشین تک سرنشین بتواند زلاتان را در خود جای دهد کمی دشوار است ولی بازیکن سوئدی از داشتن فراری انزو به خود افتخار می کند.این خودرو یک میلیون یورو قیمت دارد.

1-آندرس اینیستا

بوگاتی ویرون سوپر اسپورت آندرس اینیستا 2 میلیون یورو قیمت دارد و به صورت سفارشی ساخته شده است.این خودرو 16 سیلندر سریع ترین خودروی مجاز به حرکت در شهر در سراسر دنیا است. 




موضوع مطلب : رنکینگ بازیکنان برتر جهان فوتبال بر اساس بهترین خودروها, عکس, رنکینگ بازیکنان برتر جهان, فوتبال بر اساس بهترین

چهارشنبه 94 فروردین 12 :: 2:10 عصر

 

 
 

جدیدترین رده بندی باشگاه های فوتبال جهان + جدول


فوتبال

سایت اطلاعات باشگاه های جهان تازه ترین رده بندی باشگاه های فوتبال جهان در سال 2014 ماه دسامبر برابر با آذر 1393 را اعلام کرد. در این رده بندی فولاد خوزستان در رتبه 185 جهان و نخست تیم های ایرانی جای گرفت.

تاریخ انتشار : 24 دی 1393
بازدید : 119560 نفر

سایت IFFHS اسامی 200 باشگاه برتر فوتبال جهان را در سال 2014 مربوط به ماه دسامبر برابر با آذر 1393 منتشر کرد.

در این رده بندی تیم رئال مادرید در صدر جدول قرار گرفت و تیم های بایرن مونیخ از آلمان، اتلتیکو مادرید از اسپانیا، بارسلونااز اسپانیا و اتلتیکو ناسیونال از کلمبیا در رده های دوم تا پنجم بهترین های باشگاه جهان قرار گرفتند.

تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان

فهرست 10 تیم فوتبال برتر جهان به شرح زیر است:

 

 

تیم

امتیاز

کشور

1

رئال مادرید

381

اسپانیا

2

بایرن مونیخ

276

آلمان

3

اتلتیکو مادرید

267

اسپانیا

4

بارسلونا

251

اسپانیا

5

اتلتیکو ناسیونال

249

کلمبیا

6

یوونتوس

245

ایتالیا

7

آرسنال

233

انگلیس

7

ناپولی

233

ایتالیا

9

ریورپلاته

228

آرژانتین

9

سالزبورگ

228

اتریش

همچنین در ادامه ده تیم برتر باشگاهی جهان تیم های مطرحی چون چلسی با 227 امتیاز، بنفیکا 223 امتیاز ، پاری سن ژرمن با 223 امتیاز ، کروزیرو 219 امتیاز ، پورتو 217 امتیاز ، اتلتیکو مینیرو 208 امتیاز ، استوا بخارست 205 امتیاز ، سان لورنزو 204 امتیاز ، اسپارتا پراگ 202 امتیاز و تیم سویا با 202 امتیاز در رده های یازدهم تا بیستم این رده بندی جای گرفتند.

باشگاه های ایرانی در لیست جهانی

در جدول رده بندی برترین های باشگاهی جهان تیم های ایرانی در بین ده تیم برتر جای نگرفتند و بدین ترتیب تیم فولاد خوزستان با 93.5 امتیاز در رده 185 جهان و نخست تیم های ایرانی جای گرفت و تیم های تراکتورسازی تبریز با 66.5 امتیاز در رده 352 جهان، استقلال تهران 66 امتیاز رتبه 357 جهان، سپاهان اصفهان 61.5 امتیاز در رده 403 جهان در رتبه های دوم تا چهارم در میان تیم های ایرانی را در این جدول به خود اختصاص دادند.


بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران

فهرست 10 تیم باشگاه فوتبال برتر آسیا به ترتیب زیر می باشد:

 

 

تیم

امتیاز

رتبه جهانی

کشور

1

اف سی سئول

147

64

کره جنوبی

2

الهلال

146.5

65

عربستان

3

پوهانگ استیلرز

133

85

کره جنوبی

4

القادسیه

132.5

86

کویت

4

جونبوک هیوندای

132.5

86

کره جنوبی

5

العین

130.5

93

امارات

6

الکویت

116.5

123

کویت

7

وسترن سیدنی

116

125

استرالیا

8

کاوازاکی فرونتال

103.5

157

ژاپن

9

السعد

98.5 166 قطر

 

این مطلب مفید بود ؟ پسندیدم 686   نپسندیدم 499
 
منبع : نمناک - /م



موضوع مطلب : جدیدترین رده بندی باشگاه های فوتبال جهان, جدول, فوتبال

چهارشنبه 94 فروردین 12 :: 2:7 عصر

مجموعه : مطالب خنده دار و طنز

طنز جالب انتخاب گزینه درست

با یک سرگرمی جالب و طنز با ما همراه باشید.

1- حداد عادل: آن سر دنیا هم … دارند.

الف) تنبیه دانش آموز

ب) قسط

پ) وعده

ت) گشت ارشاد

2- طبق آخرین آمارگیری، شصت و نه درصد دانش آموزان از … استفاده می کنند.

الف) کار کردن سی و یک درصد دیگر

ب) وسایل بهداشتی دیگران

پ) فیلترشکن

ت) سلاح سرد

3- کمال تبریزی گفت: تا … هست به تلویزیون برنمی گردم.

الف) آزادی فراتر از حد و مرز

ب) تنبیه بدنی

پ) ضرغامیت

ت) قوانین نیوتن

4- روحانی گفت: غرب را از قرون وسطای آن، رهانیدیم اما خود به … رفتیم.

الف) عصر یخبندان

ب) قرون وسطی

پ) زمان دایناسورها

ت) آنجا که عرب نی انداخت

5- بیعی: اگر … نکنیم بی کاران ده میلیون نفر می شوند.

الف) فکری به حال این دل

ب) ماستمالی

پ) در مدارس تنبیه بدنی

ت) کاری

6- عراقچی: در صورت توافق با 1+5 … لغو می شود.

الف) ممنوعیت وازکتومی

ب) خشونت در مدرسه

پ) امتیاز خط خطی

ت) تحریم ها

7- دانش آموزی که تکالیفش را انجام نمی دهد … است.

الف) کره خر

ب) کره الاغ

پ) کره اسب

ت) یابو علفی

8- دانش آموزی که سر کلاس صحبت می کند باید…

الف) از جفت پاهایش به پنکه آویزان کرد.

ب) مادرش را به بدترین شکل ممکن به مدرسه احضار کرد.

پ) زبانش را با قیچی بُرید و انداخت جلوی سگ تا بخوره

ت) با لگد طوری زیر فکش کوبید که دندان های بالا و پایینش در هم ادغام شوند.

9- یک دانش آموز خوب، دانش آموزی است که مورد … قرار بگیرد و صدایش درنیاید.

الف) گرایش دوطرفه

ب) ضرب و شتم

پ) تحقیر و ناسزا

ت) همه موارد

10- بهترین ناحیه برای زدن خطکش … است.

الف) محل تزریقات عضلانی (سمت راست)

ب) محل تزریقات عضلانی (سمت چپ)

پ) پشت دست و کف پا

ت) هر جا دم دست بود.

11- … یکی از عناصر طبیعی است و از وسائل سنتی تعلیم و تربیت محسوب می شود.

الف) دسته بیل

ب) ابر و باد و مه

پ) خورشید

ت) فلک

12- یکی از مهمترین کاربردهای تخته پاک کن … می باشد.

الف) پرتاب آن به سمت چشم دانش آموزی که توجه نمی کند.

ب) کوبیدن آن توی سر دانش آموزی که پای تخته است.

پ) هر دو مورد

ت) هر سه مورد

13- هرگاه یک معلم دلسوز کله دو دانش آموز کچل را به هم بکوبد، چه صدایی تولید می شود؟

الف) گووووپ

ب) شااااارق

پ) تااااا تاتااارق

ت) بنگگگگگگگ

 

 




موضوع مطلب : طنز جالب انتخاب گزینه درست, انتخاب گزینه درست

یکشنبه 94 فروردین 9 :: 4:25 عصر

کد خبر: 46734

در گزارشی به 10 حقیقت درباره مغز انسان که شاید بسیاری آنها را ندانید پرداخته و تفاوتهای مغز انسانهای گذشته و مدرن، زنان و مردان را مورد بررسی قرار داده ایم. 


طی تاریخ مغز انسان در نادیده گرفته شدن خود نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است. تمامی انسانها از مصریان باستان گرفته تا ارسطو اهمیت چندانی به نقش ماده مرموزی که میان دو گوش انسان قرار گفته است نداده اند. 

آناتومی شناس معروف "گالن" به مغز به عنوان فرمانده حرکات و صحبت کردن بدن انسان اعتبار داد اما حتی او نیز توجه چندانی به ماده سفید و خاکستری مغز نداشت. بر اساس گزارش لایو ساینس امروزه تحقیقات و پیشرفتهای تکنولوژیکی امکان مشاهده نزدیک مغز انسان را به وجود آورده است و یافته هایی که به واسطه این تکنولوژی ها به دست آمده اند می توانند افرادی مانند گالن را نیز شگفت زده کنند: 

مغز انسان بسیار بزرگ است... 
میانگین وزن مغز یک فرد بالغ 1.3 تا 1.4 کیلوگرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیردندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می کنند. در حدود 80 درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می کند. 

... اما در حال کوچک شدن است 
انسانهای ماقبل تاریخ از مغزهای بسیار بزرگتری برخوردار بوده اند و مطالعات نشان می دهند مغز انسان از پنج هزار سال پیش تا کنون در حدود 150 سانتیمتر مکعب کوچکتر شده است که این میزان با 10 درصد از کل حجم مغز برابری می کند. تا کنون دلیل این کاهش حجم مغز مشخص نشده اما برخی بر این باورند این کاهش حجم با افزایش کارایی مغز همراه شده است. 

برخی دیگر بر این باورند که به دلیل عدم نیاز به فکهای مقاوم برای جویدن مواد غذایی سخت، جمجمه انسان رو به کوچک تر شدن گذاشته است. با این همه تا کنون شاهدی بر این موضوع که کوچک شدن مغز از میزان هوشمندی انسانها کاسته است یا نه به دست نیامده است. 

مغز انسان انرژی خوار است 
این عضو حیاتی که تنها دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد در حدود 20 درصد از اکسیژن و 25 درصد از گلوکز خون را مصرف می کند. این میزان مصرف انرژی مباحثاتی را در میان دانشمندان به راه انداخته است تا دریابند چه ماده غذایی منجر به تکامل یافتن مغز بزرگ در انسان شده است. 

در ابتدا گوشت به عنوان عامل آغاز این تکامل انتخاب شد اما به دلیل غیر قابل اتکا بودن این منبع غذایی دانشمندان گیاهان غنی از انرژی را به عنوان ماده غذایی انتخاب کردند که باعث تکامل یافتن مغز انسان و بزرگ شدن آن شده است. از دیگر نظریه هایی که برای توضیح بزرگ شدن مغز ارائه شده اند می توان به تغییرات آب و هوایی، نیاز محیطی و رقابتهای اجتماعی اشاره کرد. 

چین خوردگی های مغز انسان را هوشمند می کنند 
سطح مغز انسان از شیارهای عمیقی در هم پیچیده شده و از فرورفتگی ها (Sulci) و برآمدگی ها (Gyri) تشکیل شده است. این سطح غشای مغزی خوانده شده و منزلگاه 100 بیلیون نورون یا سلول عصبی است. این ساختار پیچیده به مغز امکان می دهد تا در فضایی کوچک بیشتر فشرده شده و در نتیجه قدرت پردازش آن افزایش پیدا کند. 

بیشتر سلولهای مغز نورونها هستند 
دیدگاه قدیمی که انسان تنها از 10 درصد از مغزش استفاده می کند دیدگاهی نادرست است اما اکنون آشکار شده است زمینه به وجود آمدن این دیدگاه در واقع این است که نورونها تنها 10 درصد از مغز انسان را تشکیل می دهند. بقیه سلولهای مغزی که بیش از نیمی از وزن مغز را به خود اختصاص داده اند سلولهای Glia نام دارند که به زبان یونانی به معنی چسب است.
 
از این رو در گذشته عصب شناسان معتقد بودند این سلولها برای در کنار هم نگاه داشتن نورونها در مغز قرار دارند اما مطالعات جدید نشان داده اند که نقش این سلولها محافظت و ایجاد ایمنی برای رشد و عملکرد سیناپسها است. 

مغز باشگاهی خصوصی است 
ساختاری از سلولها در سیستم خونی مغز که دیواره خونی-مغزی نام دارد مانند نگهبانان در باشگاه های خصوصی تنها به چند مولکول اجازه ورود به بخش اصلی سیستم عصبی یعنی مغز را می دهد. مویرگهایی که تغذیه مغز را به عهده دارند در کنار سلولهایی که به یکدیگر چسبیده اند از ورود مولکولهای بزرگ جلوگیری می کنند، تنها پروتئینهای ویژه ای اجازه دارند موادغذایی و مواد دیگر مورد نیاز مغز را به داخل ببرند. 

این دیواره در عین محافظت از مغز گاه می تواند از ورود داروهای حیاتی به مغز نیز جلوگیری کنند. تنها راهی که تا کنون توانسته است ورود داروها از میان این مانع مغزی را امکانپذیر سازد فناوری نانو بوده است. در مطالعاتی که در سال 2009 در رابطه با درمان سرطان انجام گرفته بود دانشمندان توانستند نانوذرات ویژه ای را از میان این دیواره عبور داده و به دیواره تومورهای سرطانی اتصال دهند. در آینده می توان با ترکیب نانو ذرات و داروهای شیمی درمانی روشی موثر برای از بین بردن تومورهای مغزی به وجود آورد. 

مغز در ابتدا به شکل لوله ای کوچک است 
پایه های مغز در اولین روزهای شکل گیری جنین بنا گذاشته می شوند. سه هفته پس از شکل گرفتن جنین لایه ای از سلولهای بنیادین که صفحه عصبی نام دارد شکل گرفته و به لوله ای عصبی تبدیل می شود. این نسج در واقع سیستم مرکزی عصبی را به وجود می آورد. لوله عصبی از ابتدایی ترین مراحل رشد جنین شکل گرفته و از دیگر بخشها متمایز می شود و شکل گیری نورونها و دیگر سلولها نیز از سه ماهه دوم آغاز خواهد شد. چین خوردگی های مغز بسیار دیر آغاز می شود و در 24 هفتگی تعداد بسیار کمی از این چین خوردگی ها بر روی سطح مغز مشاهده می شود. 

مغز کاملا تکامل نیافته است 
نقطه اوج رشد ماده خاکستری مغز به دوران بلوغ انسان تعلق دارد و در دوران نوجوانی و با گسترش بخشهای قدامی مغز که با قضاوت و تصمیم گیری در ارتباطند تکامل بیشتری پیدا می کند. مطالعات نشان داده اند بخشهایی که با عملکرد چندگانه انسان در ارتباط است تا 16 یا 17 سالگی به طور کامل تکمیل نمی شوند و بسیاری از دیگر توانایی های مغز تا 20 سالگی به تکامل می رسند. 

مغز هرگز از تغییر دست بر نمی دارد 
زمانی دانشمندان بر این باور بودند که با پشت سر گذاشتن جوانی، توانایی شکل گیری اتصالات نورونی جدید نیز در انسان متوقف می شود. دیدگاهی که در سال 2007 مردود اعلام شد و دانشمندان دریافتند مغز در شرایط مختلف توانایی تشکیل دادن نورونهای جدید را دارد و مغز می تواند در دوران بزرگسالی نیز اتصالات جدید نورونی بسازد. همچنین تحقیقات بر روی مراقبه یا مدیتیشن نشان داده است تمرین دادن شدید مغز می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد. 

زنان از این پس دیگر ونوسی نیستند 
فرهنگ های عام می گویند مغز زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند. درست است که هورمونهای زنان و مردان بر روی گسترش مغز تاثیرات متفاوتی دارد و تا کنون تفاوتهایی در زمینه شیوه های احساس درد، تصمیمگیری های اجتماعی و کنار آمدن با فشارهای روحی میان زنان و مردان کشف شده است اما در واقع بیشترین بخش مغز و قدرت مغزی زنان و مردان با یکدیگر یکسان اند. 

مطالعاتی که در زمینه تفاوتهای جنسیتی انجام گرفته نشان می دهند 78 درصد از تفاوتهای جنسیتی گزارش شده نزدیک به صفر یا بسیار کوچک بوده اند. همچنین این مطالعات شایعات موجود در رابطه با توانایی های مختلف جنسیتهای متفاوت را رد کرده است. مطالعه ای که در ژانویه سال جاری بر روی نیم میلیون دختر و پسر از 69 کشور جهان انجام گرفت نشان داد هیچ اختلافی در توانایی محاسبه و ریاضیات میان این دو جنسیت وجود ندارد.




موضوع مطلب : 10 حقیقت جالب درباره مغز انسان

یکشنبه 94 فروردین 9 :: 4:16 عصر

 

مطالب جالب در باره ی زلزله1) بزرگترین زمین لرزه ثبت شده در ایالات متحده با بزرگای 2/9 در پرینس ویلیام سوند در آلاسکا بود که در روز جمعه 28 مارس 1964 رخ داد.
2) بزرگترین زمین لرزه ثبت شده در جهان با بزرگای 5/9 (Mw) در شیلی و به تاریخ 22 می 1960 روی داد.
3) اولین زمین لرزه گزارش شده در کالیفرنیا 
4) قل از اینکه این امکان فراهم باشد تا زمین لرزه های بزرگ به وسیله تجهیزات الکتریکی ثبت شوند. دانشمندان لرزه نگاشتهای فنری- پاندولی را ساختند تا حرکات با دوره تناوب طولانی را که به وسیله این لرزه ها ایجاد می شود، ثبت کنند. که بزرگترین انها حدود 15 تن وزن داشت، و یکی از انواع متوسط آن در مکزیکو سیتی است که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.
5) میانگین نرخ حرکت در عرض پهنه گسلی سان آندریاس در طول 3 میلیون سال گذشته 56 میلیمتر بر سال ( 2 اینچ بر سال) بوده است. نرخ این حرکت مانند رشد ناخنهای دستتان است. دانشمندان با فرض تداوم این حرکت مطرح می کنند که لس آنجلس و سانفرانسیسکو در حدود 15 میلیون سال دیگر به هم برخورد می کنند.
6) سامانه کافتی شرق افریقا پهنه ای با عرض 60-50 کیلومتر (37-31 مایل) است که از آتشفشانها و گسله های فعالی که در راستای شمالی جنوبی در شرق افریقا و به طول بیش از 3000 کیلومتر (1864مایل) از اتیوپی در شمال تا زامبیا در جنوب وجود دارد، تشکیل شده است. این سامانه یک نمونه کمیاب از پهنه های کافتی فعال قاره ای است، که در آن ورقه های قاره ای سعی می کنند به دو ورقه مجزا شکسته شده و از یکدیگر دور شوند.
7) اولین لرزه نمای پاندولی تکانهای زمین ناشی از زمین لرزه سال 1751 میلادی را اندازه گیری کرد. البته تا سال 1855 گسلها به عنوان عوامل ایجاد زمین لرزه شناخته نشده بودند.
8) ماه لرزه یا زلزله در ماه نیز اتفاق می افتد اما فرکانس کمتر و بزرگای کوچکتر یاز زمین لرزه های روی داده در زمین دارند. این لرزه ها در ارتباط با تنشهای ناشی از جزر و مد که با تغییر فاصله بین ماه و زمین ایجاد می شود، رخ می دهند. ماه لرزه ها همچنین در اعماق زیاد بین سطح تا مرکز ماه نیز به وقوع می پیوندند.
9) اگر چه سونامی و امواج مدی هردو مربوط به امواج دریایی می شوند ولی این دو عارضه دو پدیده طبیعی متفاوت از یکدیگر هستند. موج مدی یک موج بزرگ دریایی است که بوسیله وزش بادهای قوی ایجاد می شود و سونامی موج دریایی است که در اثر زمین لرزه ها و یا زمین لغزشهای زیر آبی که در اقیانوسها رخ می دهد، ایجاد می شود.
10) کانون زمین لرزه مکانی زیر سطح زمین است که گسیختگی ناشی از گسلش در آنجا رخ می دهد.
11) بزرگترین رشته کوه پشته میان اقیانوسی است که 64374 کیلومتر (40000 مایل) گسترش دارد، و از اقیانوس منجمد شمالی نا اقیانوس اطلس، دورتادور افریقا، آسیا و استرالیا و اقیانوس آرام تا ساحل غربی امریکای شمالی امتداد دارد. بیشترین ارتفاع این رشته کوه 4207 متر (13800 فوت) از سطح اقیانوس است.
12) بزرگترین رشته کوه قاره ای در جهان، رشته کوه قراقورم- هیمالیا است. این رشته کوه شامل 96 قله مرتفع از مجموع 109 قله مرتفع جهان است که بیش از 7317 متر (24000 فوت) بلندی دارد. طویل ترین رشته کوه هم کوههای آند در امریکای جنوبی است که 7564 کیلومتر (4700مایل) درازا دارد. هر دوی این رشته کوهها در اثر حرکات زمین ساختی ورقه ها ایجاد شده اند.
13) هر سال حدود500،000 زمین لرزه قابل کشف در جهان برآورد می شود. 100،000 زمین لرزه از آن قابل احساس اند و 100 تای آن خسارت بار هستند.
14) بیشترین خسارات به وجود آمده بعد از زمین لرزه سال 1906 سان فرانسیسکو به خاطر آتش سوزیی بود که در اثر خود زمین لرزه اتفاق افتاد.
15) یک سایش (Saysh) در استخرهای شنا در کالیفرنیا به هنگام وقوع زمین لرزه و بعد از آن روی داد. این پدیده یک موج اولیه نوسانی است که در حجمی از آب ایجاد می شود. به عبارت دیگر نوسانات آب در استخر شنای شما یا هر حجم دیگری از آب است که به وسیله تکانهای زمین در یک زمین لرزه به وجود می آید. این نوساناتممکن است برای چند ساعت ادامه داشته باشند. سایش همچنینمیتواند در اثر وزش باد و یا اعمال جزر و مد نیز ایجاد شود.
16) هرساله در مناطق جنوبی کالیفرنیا حدود 10000 زمین لرزه رخ می دهد. اکثر آنها آنقدر کوچکند که احساس نمی شوند. در این بین تنها چند صد زمین لرزه با بزرگای بیشتر از 3 و 20-15 زمین لرزه با بزرگای بیشتر از 4 دیده می شود. اگر یک زمین لرزه رخ دهد، توالی از پس لرزه های ناشی ازآن با بزرگاهای متغیر تا چند ماه دیده می شود.
17) بزرگای یک زمین لرزه مقدار اندازه گیری شده از اندازه آن می باشد. بزرگای زمین لرزه مربوط به مکانی که شما در آن هستید و یا چگونگی ضعف و قدرت تکانها درمکانهای مختلف نیست. شدت زمین لرزه .
18) رشته کوه واستاک با منطق جالب اسکی بازی، در راستای شمال - جنوب یوتا وجود دارد و همانند سایر رشته کوهها به وسیله یک سری از زمین لرزه ها به وجود آمده است. گسل وستاک با 386 کیلومتر(240 مایل) از چند قطعه تشکیل شده است، که هرکدام توانایی ایجاد زمین لرزه ای با بزرگای 5/7 را دارند.
در طول 6000 سال گذشته هر 350 سال یک زمین لرزه با بزرگای 5/6 در این منطقه روی داده است و حدود 150 سال از آخرین زمین لرزه قوی می گذرد.
19) در واقع چیزی تحت عنوان زمین لرزه های آب و هوایی وجود ندارد، از نظر آماری پراکندگی یکسانی از زمین لرزه ها در آب و هوای گرم، سرد، بارانی و غیره وجود دارد. بنابراین توجیه فیزیکی برای این مساله که آب و هوا بتواند بر نیروهایی که چندین مایل زیر سطح زمین عمل می کنند، تاثیر گذار باشد وجود ندارد. نوسانات فشار بارومتریک در اتمسفر د رمقایسه با نیروهای موجود در پوسته زمین بسیارکوچکترند و تاثیرات فشار بارومتری نمی تواند به زیر خاک نفوذ داشته باشد. 
20) از سال 1975 تا 1995 در امریکا تنها چهار ایالت بوده است که در آنها زمین لرزه ای رخ نداده است، این ایالتها عبارتند از: فلوریدا، آیووا، داکوتای شمالی و ویسکونین.
21) هسته زمین اولین لایه ساختاری درونی زمین است که در سال 1906 شناخته شده است. الدهام اولین باراین بخش را به وسیله زمین لرزه های ثبت شده شناسایی و مطالعه کرد. هسته به دو بخش مجزا تقسیم می شود هسته داخلی که جامد است و هسته خارجی که مایع بوده و بنابراین نمی تواند امواج برشی را انتقال دهد.
22) استخر شنایی در دانشگاه آریزونا در توسکوف در اثر اعمال سایشها با کاهش آب مواجه شد، که به علت زمین لرزه سال 1985 میشیگان- مکزیکو با بزرگای 1/8 در فاصله 2000 کیلومتری (1240 مایلی) از آن روی داد.
 



موضوع مطلب : مطالب جالب در باره ی زلزله

یکشنبه 94 فروردین 9 :: 4:12 عصر
<   <<   6   7   8   >   
به آشیانه علم خوش آمدید نظر یادتون نره
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~ محفوظ است
.....................................
صفحات سایت
12345678910

هدایت به بالا

کد هدایت به بالا

000007 44 فروردین 94 - ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1
  • home
  • contact
  • rss
  • khosroeskandari.parsiblog.com
  • 55 30