پشتیبانی

مهر 94 - ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
در این وبلاگ مطالب جالب علمی طنز , تاریخچه و اخبار جدید و..... قرار گرفته است امیدوارم که از آن ها لذت ببرید.
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره مدیر آشیانه علم


با عرض سلام و درود خدمت شما عزیزان امیرخسرو اسکندری اصل هستم امیدوارم مطالب وبلاگ براتون مفید باشه.
.... 000

000 11 79 تماس با ما 77 22
57 111 44 1 2 3 4 5خرید بک لینک 6 6 51سایت حقوقی وکیل دادگستری تهران 44 722

دندان‌های سالم با نسخه بوعلی سینا

 
مجله سیب سبز – عذرا جوانمردی: هر صورتی با لبخند زیباست؛ البته به شرطی که با لبخند دندان‌های ردیف و سفید چون مروارید نمایان شوند. این پیامی است که آگهی‌های تصویری برای سفید کردن دندان‌ها سعی می‌کنند به چشم و گوش و ذهن مخاطب برسانند.

 

با توجه به اینکه امروزه تقریبا تمام دندانپزشکی‌ها خدمات سفید کردن را انجام می‌دهند، این سوال مطرح می‌شود که آیا سفید کردن دندان‌ها آسیبی به دندان نمی‌زند؟ آیا هزینه سفید کردن دندان و به تعریفی زیبا کردن آنها به هزینه‌های مادی محدود می‌شود و هزینه‌های دیگری همچون از دست دادن سلامت دندان را روی دست مراجع نمی‌گذارد؟ دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی به این سوالات پاسخ می‌دهد و البته تاکید می‌کند سلامت دندان بر سفید بودن آن ارجحیت دارد.

دندان کاملا سفید، طبیعی نیست

مد می‌گوید که دندان‌های بسیار سفید، بسیار زیبا هم هستند اما آیا واقعا ممکن است کسی به‌طور طبیعی چنین دندان‌هایی داشته باشد؟ پاسخ منفی است. دندان‌ها براساس مزاج هر فرد، رنگ خاصی دارند؛ بنابراین اینکه بعضی می‌گویند هرچه مسواک می‌زنم و بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنم ولی باز هم دندان‌هایم زرد هستند، حقیقت دارد. اینکه بعضی بدون سفید کردن مصنوعی دندان‌های سفید و درخشانی دارند، باز هم حقیقت دارد. مزاج هر کسی رنگ دندانش را تعیین می‌کند.

دندان‌های سالم با نسخه‌بوعلی سینا

* صفراوی‌ها دندان‌های سفید متمایل به زرد دارند.

* دموی‌ها دندان‌های سفیدی ندارند و حالتی از زردی یا نوعی تیرگی در دندان‌های‌شان به چشم می‌خورد.
 
* سوداوی‌ها دندان‌های تیره ولی محکمی دارند که کمتر دچار پوسیدگی می‌شود.

* بلغمی‌ها تنها گروهی هستند که دندان‌های‌شان کاملا سفید است.

دندان سالم، دندان سفید

اصرار برای سفید کردن بیش از حد طبیعی دندان‌ها از راه‌های طبیعی عملا ممکن نیست حتی اگر مغز دندان را بشکافید، می‌بینید که کاملا سفید نیست. برای سفید شدن طبیعی دندان روش‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها، تمیزی دهان و دندان است. هیچ‌کس نمی‌تواند دندان خراب و پوسیده سفیدی داشته باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید دندان‌های‌تان سفید و درخشان باشند، قبل از هر چیز باید دندان‌هایی سالم داشته باشید.

با مراجعه به دندانپزشک اشکالاتی مانند پوسیدگی را برطرف و بعد بهداشت دهان و دندان را به دقت و به شکل مستمر رعایت کنید. اگر دندان‌های‌تان سالم باشند و بهداشت روزانه دهان و دندان (شامل مسواک کردن، نخ‌ دندان کشیدن و. . . ) را رعایت کنید، دندان‌های‌تان در اوج سفیدی و درخشندگی طبیعی خود خواهند بود.

سفید کردن دندان باعث زردی آن می‌شود!

بلیچینگ یا سفید کردن مبالغه‌آمیز و غیر استاندارد دندان با استفاده از روش‌هایی انجام می‌شود که به دندان آسیب می‌زند. مواد شیمیایی که در سفید کردن دندان به کار می‌روند، بخشی از سطح دندان را خراب می‌کنند. به این ترتیب بعد از مدتی نفوذپذیری دندان در برابر مواد رنگی و جرم‌ها بیشتر می‌شود و این بار زردی دندان خیلی بیشتر رخ می‌دهد. تکرار این کار هم هزینه زیادی دارد و هم سلامت دندان را از بین می‌برد. توصیه اکید این است که به صرف داشتن دندان و لثه سالم و تمیز اکتفا کنید و از چاله به چاه نیفتید!

توصیه‌های ایمنی برای داشتن دندان‌های سالم

* هیچ‌وقت با دندان‌تان چیزهای سختی مثل فندق و پسته نشکنید.

* تخمه شکستن اشکالی ایجاد نمی‌کند ولی اگر در خوردن تخمه هم افراط شود برای دندان مضر خواهد بود.

* از خوردن خوراکی‌های سخت که برای شکستن یا خرد کردن‌شان به فک فشار می‌آید، پرهیز کنید. در این مورد حتی ته‌دیگ‌های سخت و ضخیم هم می‌تواند به سلامت دندان‌های‌تان آسیب بزند.

* خوراکی‌هایی که لازم است طولانی و سخت آنها را بجوید برای دندان مضر هستند؛ گوشت نیم‌پز یا استخوان گوشت از همین قبیل هستند.

* مواد خوراکی بسیار شیرین، غلیظ و کشدار مثل گز، سوهان، حلوا و خرما را به‌ندرت مصرف کنید.

* خوراکی‌های سرد و گرم را بلافاصله بعد از یکدیگر میل نکنید. بعضی عادت دارند بستنی بخورند و بعد از آن (حتی بدتر) یا همراه با آن چای بنوشند! این کار باعث می‌شود دندان‌ها ترک بخورند و دچار پوسیدگی شوند. صبر کنید دندان به دمای طبیعی برسد سپس سراغ خوراکی بعدی بروید. معمولا نیم‌ساعت تا یک ساعت بین ماده غذایی سرد و گرم باید فاصله بیندازید.

* بعضی‌ها برای اینکه چاق نشوند، بعد از خوردن هر وعده غذایی انگشت در حلق می‌کنند تا آنچه را خورده‌اند، بالا بیاورند. این کار باعث می‌شود اسید فراوانی همراه مواد غذایی به حلق و دهان بیاید که باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

* افرادی که دچار ریفلاکس معده هستند، بهتر است برای حفظ سلامت دندان‌های‌شان هم که شده هرچه زودتر درمان شوند چون حالت ترش کردن درواقع برگشت اسید معده به دهان است و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

* مراقب دندان‌های خردسالان باشید. به کودکان خوراکی‌های سفت ندهید. همه می‌دانند دندان‌های جلویی کودکان (یا همان دندان‌های شیری) در هفت سالگی می‌ریزند. اگر دندان پیش از موعد مقرر در اثر جویدن یا شکستن خوراک سفت بشکند، جوانه دندان آسیب می‌بیند.

* افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند به هیچ‌وجه نباید خوراکی‌های سفت را که به جویدن مداوم و سخت نیاز دارند، میل کنند چون ممکن است دندان‌شان بشکند.

دندان‌های سالم با نسخه‌بوعلی سینا

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

تعداد دفعات مسواک زدن را وعده‌های غذایی تعیین می‌کند. باقیمانده غذاها از روی دندان و در فضای میان دندان‌ها باید بعد از صرف غذا تمیز شوند. بعضی‌ها دو وعده غذا می‌خورند و بعضی‌ها سه وعده، بر همین مبنا روزانه دو تا سه بار مسواک زدن دندان‌ها لازم است؛ البته گفته می‌شود صبح‌ها قبل از خوردن غذا هم یک مسواک مختصر یا غرغره کردن، مفید واقع می‌شود چراکه شب تا صبح اسید و بخارات معده روی لثه و زبان رسوب می‌کند.  همچنین بعد از صرف غذاها و خوراکی‌هایی که رنگ یا غلظت زیادی دارند، شستن دهان یا غرغره کردن ضروری است. این کار برای کسانی که عادت به نوشیدن قهوه، چای، خوردن شکلات و شیرینی دارند، ضروری است.

خمیر دندان هم ممکن است باعث پوسیدگی شود! بعضی افراد گلایه می‌کنند هرچه مسواک می‌زنند فرقی به حال دندان‌های‌شان نمی‌کند حتی خودشان را با کسانی که کمتر به دندان‌های‌شان رسیدگی می‌کنند، مقایسه می‌کنند. نتیجه مقایسه این است که هر دو دندان‌های‌مان می‌پوسد! اگر کسی به بهداشت دهان و دندان کاملا رسیدگی می‌کند ولی نتیجه‌ای نمی‌گیرد باید به خمیر دندانش شک کند.

بعضی خمیردندان‌ها حاوی موادی هستند که باعث پوسیدگی می‌شود. ضمن اینکه خمیردندان اگر فاسد شده باشد، نه‌تنها باعث تمیزی دندان نمی‌شود بلکه پوسیدگی زودهنگام هم می‌دهد. برای اینکه دچار چنین مشکلی نشوید، حتی‌الامکان سعی کنید خمیردندان‌هایی در اندازه‌های کوچک تهیه کنید که زود مصرف و تمام می‌شوند. در نظر داشته باشید هیچ راهی برای تشخیص این مساله وجود ندارد. تنها روش ممکن این است که حسابی به دندان‌های‌تان رسیدگی کنید و اگر نتیجه نگرفتید، خمیردندان‌تان را عوض کنید.

دندان سالم در لثه سالم

دندان‌های سالم روی لثه‌های سالم رشد می‌کنند؛ بنابراین یکی از راه‌های تامین سلامت و بهداشت دندان، مراقبت از لثه‌هاست. در طب سنتی به داروهایی که جهت رفع مشکلات دندان ساخته می‌شوند، «سنون» گفته می‌شود. سنون محکم کردن لثه با هدف به دست آوردن سلامت دندان تجویز می‌شود. افرادی که لثه‌های ضعیف یا بیماری دارند (مثلا حین مسواک کردن لثه‌های‌شان دچار خونریزی می‌شود) با استفاده از سنون محکم‌کننده لثه، درمان می‌شوند.

نسخه‌های طبیعی برای سلامت لثه و دندان

* هرکدام از گیاهان کزمازک، سُعد، گل سرخ و سنبل‌الطیب را به میزان مساوی بکوبید ، الک و با هم خوب مخلوط کنید. سپس آن را با انگشت به حالت مسواک کردن روی دندان‌ها بکشید. سعی کنید این ماده را نیم‌ساعت روی دندان‌های‌تان نگه دارید و بعد از نیم‌ساعت خوب آبکشی کنید.

* گشنیز بو داده را پودر و با مقدار کمی سرکه مخلوط کنید. این محلول را غرغره کنید. می‌توانید آن را روی لثه‌های‌تان هم بکشید. در هر دو حالت باعث استحکام لثه و دندان می‌شود.

* دم الاخوین، کزمازک، انزروت، کندر، تباشیر، گل سرخ، گلنار و پوست انار ترش را به مقدار مساوی پودر و با یکدیگر مخلوط کنید. آردی که به دست می‌آید را به شکل مسواک با انگشت روی دندان بکشید.

* نصف استکان سماق را بجوشانید و خوب صاف کرده و بعد آن را با گلاب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را غرغره کنید.

سنون محکم کردن لثه و جرمگیری دندان: سنون علاوه بر مستحکم کردن لثه می‌تواند تا حد نسبتا خوبی جرم دندان‌ها را هم بگیرد و باعث سفیدی و درخشندگی‌شان شود.

* شش مثقال از عاقرقرحا، وج، کزمازک و سُعد را با سه مثقال از پوست انار، مازوی سبز، کندر، گلنار، گل سرخ و چهار مثقال از ریشه سوسن کبود و نشاسته کتیرا و گشنیز خشک بو داده پودر و مخلوط کنید. حدود دو مثقال از ترکیب کف دریا و سنگ نمک را به مواد اضافه کنید. محصول نهایی را به شکل مسواک با انگشت روی دندان‌ها یا لثه بکشید.




موضوع مطلب : دندان‌های سالم با نسخه بوعلی سینا

اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد؟

 zoomit.ir – میعاد بافراست:  اپل به تازگی آیفون‌های جدید خود را معرفی کرد و در روزهای آینده فیلم سینمایی استیو جابز نیز به روی پرده‌های سینما خواهد رفت. به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است تا مروری بر تاریخچه‌ی اپل با تمرکز بر روی استیو جابز داشته باشیم.

 

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

اپل در حال حاضر ارزشمندترین برند دنیا است و حالا به غولی در دنیای فناوری تبدیل شده است و علاقمندان بسیاری دارد اما گذشته‌ی این شرکت فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده است.

آغاز اپل

 

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

همه چیز از سال 1976 میلادی شروع شد، زمانی که دو اخراجی دانشگاه به نام‌های استیو جابز و استیون وزنیاک به همراه دوستی با نام رونالد وین شرکتی با نام Apple Computer را تاسیس کردند. همکاری بین جابز و وزنیاک به سال 1971 برمی‌گشت زمانی که این دو از طریق دوستی مشترک با یکدیگر آشنا شدند.

هر دوی این افراد در سال 1972 کسب و کاری را به راه انداختند و دستگاهی با نام بلوباکس به فروش می‌رساندند. با استفاده از این دستگاه کاربر می‌توانست تماس تلفنی از راه دور از طریق شبکه‌ی اپراتور AT&T برقرار کند که البته این کار به صورت غیرقانونی صورت می‌گرفت. جابز در مصاحبه‌ی خود در سال 1995 در مورد این دستگاه گفت:

  این اتفاق واقعا یک معجزه بود چرا که دو نوجوان با هزینه‌ای 100 دلاری دستگاهی ساخته بودند که می‌توانست زیرساخت 100 میلیارد دلاری مخابرات در کل دنیا را کنترل کند. این تجربه، قدرت ایده‌ها را به ما آموخت، به جرات می‌گویم که اگر بلوباکس نبود امروز اپلی نیز وجود نداشت.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

همان طور که انتظار می‌رفت، بلوباکس توانست نظر بسیاری از افراد به خصوص مجرمان را به سمت خود جلب کند و جابز و وزنیاک موفق به فروش تعداد زیادی از این دستگاه‌ها شدند و 6000 دلار پول بدست آوردند. البته این دو پس از تحقیقات گسترده‌ی پلیس دست از فروش این دستگاه‌ها برداشتند.

در سال 1974 میلادی، وزنیاک جابز را که به تازگی از سفر خود به هند بازگشته بود، دعوت به همکاری در Homebrew Computer Club کرد. وزنیاک ابتدا به جابز که در آن زمان در حال کار در آتاری بود، در انجام کارها کمک می‌کرد اما این دو پس از مدتی شروع به کار بر روی کامپیوتر شخصی کردند. این کامپیوتر اپل یک نام داشت و در سال 1976 آماده شد و می‌توانید آن را در عکس زیر مشاهده کنید.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

این کامپیوتر توسط وزنیاک طراحی و ساخته شده بود و تنها نیاز به یک صفحه کلید و نمایشگر داشت تا به عنوان یک کامپیوتر کامل ایفای نقش کند.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

مشکلات اولیه

پس از آن که آتاری و HP علاقه‌ای به کامپیوتر اپل یک که 666.66 دلار قیمت داشت، نشان ندادند، جابز، وزنیاک و رونالد وین اقدام به تاسیس شرکتی با نام اپل در پارکینگ خانه‌ی پدری جابز کردند. اپل کامپیوتر پس از مدتی کوتاه اولین سفارش 50 عددی خود را از Byte Shop دریافت کرد که البته هر کدام از کامپیوترها به قیمت 500 دلار به این فروشگاه فروخته شدند. جابز و همکارانش با اینکه مشکل مالی زیادی داشتند موفق شدند که به موقع سفارشات را تحویل دهند.

تنها پس از گذشت دو هفته، وین که 10 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت، به دلیل این که به ایده‌های جابز برای گرفتن وام‌های کلان علاقه‌ای نداشت، تصمیم گرفت که همکاری خود را با اپل قطع کند. سهام او با قیمت 1000 دلار خریداری شد که البته امروزه در حدود 72 میلیارد دلار ارزش دارد.

با موفقیتی که اپل یک بدست آورد، وزنیاک در همان سال شروع به طراحی اپل 2 کرد. هدف این بود که کامپیوتری آماده برای عموم مردم بسازند اما همچنان نداشتن منابع مالی کافی برای انجام این کار، مشکلی بزرگ بود.

شروع موفقیت‌ها

 

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در اواخر سال 1976 میلادی، مدیر اسبق اینتل، مایک مارکولا، 92 هزار دلار در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرد. به علاوه اپل کامپیوتر توانست وامی 250 هزار دلاری از بانک دریافت کرده و سرمایه‌ای 600 هزار دلاری برای خود دست و پا کند. با این سرمایه‌ی بزرگ کارها به روال خود بازگشت و اپل در مسیر رشد قرار گرفت. این شرکت در سال 1977 نیز اقدام به طراحی لوگوی خود کرد.

کامپبوتر اپل 2، در ژوئن سال 1977 میلادی با قیمت 1295 دلار روانه‌ی بازار شد. این کامپیوتر دارای صفحه کلیدی استاندارد، حافظه داخلی، منبع انرژی و گرافیک رنگی بود.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

با این که اپل 2 محصولی قدرتمند در زمان خود بود اما قیمت بالای آن در اوایل مانع فروش بالای این کامپیوتر شد. این شرایط با معرفی اپلیکیشن VisiCalc در سال 1979 میلادی تغییر کرد. این نرم‌افزار با عنوان برگه‌ای جادویی برای انجام محاسبات، معرفی شد.

این اپلیکیشن ابتدا به صورت انحصاری برای اپل 2 عرضه شد و باعث رشد سریع فروش آن شد. مردم برای اجرای اپلیکیشن VisiCalc رو به سمت خرید اپل 2 آورده بودند. سری کامپیوترهای اپل 2 یک موفقیت برای این شرکت بود و در طی 15 سال 6 میلیون از آن به فروش رسید.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در سال 1980 این کمپانی نسخه‌ی جدید اپل 2 را با نام اپل 3 عرضه کرد که البته محصول موفقی نبود و تولید آن در سال 1984 متوقف شد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در سال 1980 اپل به صورت عمومی عرضه شده و وارد بازار بورس شد و هر سهم آن با قیمت 14 دلار به فروش رسید. در طی یک سال ارزش کمپانی 1700 درصد رشد کرد و شگفتی بزرگی آفرید. جابز در مورد این موفقیت می‌گوید:

  کمپانی اپل در سن 23 سالگی من یک میلیون دلار، در سن 24 سالگی 10 میلیون دلار و در سن 25 سالگی بیش از 100 میلیون دلار ارزش داشت. البته این مقدار برای من مهم نبود چرا که هدف من پول نبود.

بازدید جابز از زیراکس

اپل تا به امروز تنها ماشین‌های متن محور ساخته بود و با این که اپل یک و دو بسیار موفق ظاهر شده بودند اما جابز این بار به دنبال ایده‌ای جدید بود. در سال 1979 زمانی که اپل در حال کار بر روی پروژه‌های مکینتاش و لیسای خود بود، جابز بازدیدی سه روزه از مرکز تحقیقاتی زیراکس داشت و در عوض این بازدید 10 هزار سهم خود با ارزش 10 دلار را به زیراکس واگذار کرد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در طی این بازدید جابز و گروهش از کارهای انجام شده در زیراکس بسیار شگفت زده شده بودند. کامپیوتری که رابط کاربری گرافیکی داشته و گجتی دارای 3 دکمه که زیراکس آن را ماوس نام گذاری کرده بود برای آسان‌تر شدن کار با آن در نظر گرفته شده بود. جایز در مورد این بازدید می‌گوید:

 مانند اینکه پرده از جلوی چشمان من کنار برود، آینده‌ی کامپیوتر را در جلوی دیدگان خودم می‌دیدم.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

همان طور که انتظار می‌رفت جابز این ایده‌ها را به شرکت خود آورد و البته نوآوری‌هایی برای آن در نظر گرفت. گروه لیسا و مکینتاش کار بر روی ایده‌های جابز را پس از این بازدید آغاز کردند.

لیسا و مکینتاش و نبرد قدرت جابز

در ابتدا جابز بشدت درگیر انجام کارهای پروژه‌ی لیسا شده بود و دخالت او در این پروژه به قدری زیاد بود که حتی ساختارهای مدیریتی اپل را نیز زیر پا می‌گذاشت. این دخالت‌های او باعث شد که مدیر عامل وقت، مایکل اسکات، وی را از پروژه‌ی لیسا خارج کرده و حتی او را از گروه تحقیق و توسعه نیز اخراج کند.

حالا که او از لیسا اخراج شده بود بر روی مکینتاش تمرکز کرد که البته در آنجا نیز کارها به خوبی پیش نرفت و مدیر پروژه پس از تغییرات زیادی که جابز در مکینتاش ایجاد کرد از سمت خود استعفا داد.

لیسا در سال 1983 میلادی با قیمت 10 هزار دلاری وارد بازار شد و مجهز به صفحه نمایش بهتر، حافظه داخلی و اپلیکیشن مخصوص کسب و کار بود. اما این کامپیوتر موفق به جلب نظر کاربران نشد و پس از شکست لیسا 2، اپل از ادامه دادن این سری صرفنظر کرد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در طرف مقابل مکینتاش که در سال 1984 وارد بازار شد بسیار موفق عمل کرد. این دستگاه که دارای پردازنده‌ی 68000 موتورولا بود، مجهز به صفحه نمایش 9 اینچی سیاه و سفید با رزولوشن 512 در 342 پیکسل، 128 کیلوبایت رم و فلاپی درایو نیز شده بود. این کامپیوتر 2495 دلار قیمت داشت و سیستم عامل آن System software 1.0 نام داشت.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

مکینتاش به قدری پرطرفدار بود و باعث شد اپل در کمتر از 4 ماه 70 هزار دستگاه از این کامپیوتر را به فروش برساند که رقمی شگفت‌انگیز در زمان خود به شمار می‌رفت. در کنار مشخصات فنی و ظاهر مناسب، نحوه‌ی تبلیغ این دستگاه به فروش آن کمک بسیاری ‌کرد.

تبلیغی که اپل در طی کوارتر سوم بازی سوپرباول سال 1984 میلادی به نمایش گذاشت که البته هدف آن نیز به چالش کشیدن IBM بود، تبلیغی بسیار جذاب بود و بسیاری آن را شاهکاری در صنعت تبلیغات می‌دانستند.

ترک اجباری تاج و تخت توسط بنیانگذار آن

با موفقیت‌های اولیه مکینتاش، اپل پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت اما در طی این دوران تغییراتی اساسی در رده‌های مدیریتی به خود دید. در سال 1983 میلادی، مدیر ارشد شرکت پپسی، جان اسکالی، به عنوان مدیر عامل به شرکت اپل پیوست. استیو جابز در این انتساب نقشی مهم را ایفا کرد و در طی این اتفاقات بود که دیالوگ معروف بین اسکالی و جابز به وقوع پیوست. جابز به اسکالی گفته بود:

 آیا دوست داری تا آخر عمر خود آب گازدار بفروشی؟ یا می‌خواهی با من بیایی و دنیا را تغییر دهی؟

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

با این حال دوران اسکالی دوران غم انگیز را در دفتر خاطرات جابز رقم زد. در حالی که ابتدا همه چیز به خوبی پیش می‌رفت، شرایط با گذشت زمان تغییر کرد. روش مدیریت این دو بسیار متفاوت بود و باعث می‌شد اختلافاتی بین جابز و اسکالی بوجود بیاید. برای مثال مکینتاش ابتدا 1995 دلار قیمت داشت و چند روز قبل از عرضه‌ی رسمی این قیمت توسط اسکالی به 2495 دلار افزایش یافت.

جابز در واقع شرکتی در شرکت اپل برای خود ساخته بود و با گروهی که تشکیل داده بود در حال کار بر روی مکینتاش بود و روش مدیریت او با مدیریت کلی اپل تفاوت‌های زیادی داشت.

پس از محبوبیت اولیه‌ی مکینتاش، روند نزولی این کامپیوترها آغاز شد و کار به جایی رسید که جابز از پست خود به عنوان سرپرست گروه مکینتاش برکنار شد. اما جابز میدان را خالی نکرد و حتی سعی خود را می‌کرد تا جبهه‌ای علیه اسکالی ایجاد کند. مشکلات به قدری بزرگ شدند که جابز به عنوان عضو هیئت مدیره منتسب شد تا دستی در کارهای اجرایی شرکت نداشته باشد.

جابز که حالا هیچ کنترلی بر روی کارها نداشت و نمی‌توانست کار مورد علاقه‌ی خود را انجام دهد، در سال 1985 میلادی استعفا داد و کمپانی NeXT که کامپیوترهای قدرتمند می‌ساخت را پایه‌ریزی کرد.

افت فروش

در این حین با معرفی LaserWriter و PageMaker فروش مکینتاش افزایش یافت و اپل رهبر بازار DTP شد. این رشد دیری نپایید و با آغاز سال 1989 میلادی به دلیل قیمت بالا و رشد رقبا روند نزولی مکینتاش آغاز شد.

در سال 1990 میلادی، اپل سه نسخه‌ با قیمت کم از کامپیوترهای مکینتاش خود را با نام‌های Macintosh Classic، Macintosh LC و Macintosh IIsi روانه‌ی بازار کرد که محصولات موفقی نیز به شمار می‌رفتند.

سپس خانواده‌ی پاوربوک از لپ‌تاپ‌های این شرکت معرفی شدند. اولین لپ‌تاپ از این سری سال 1991 میلادی روانه‌ی بازار شد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

این لپ‌تاپ‌ها که کاربران حرفه‌ای بازار را هدف گرفته بودند، توانستند جوایز بسیاری بدست آورند. ساخت این خانواده از لپ‌تاپ‌ها در سال 2006 میلادی متوقف شد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در دهه‌ی 90 میلادی اپل لوازم الکتریکی بسیاری از جمله دوربین‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های قابل حمل سی‌دی‌های صوتی، اسپیکرها، کنسول‌های ویدئویی، سرویس آنلاین eWorld و لوازم تلویزیون را روانه‌ی بازار کرد که هیچ کدام از این محصولات موفقیتی کسب نکردند. البته در این دوران اپل شاهد رشد شرکت مایکروسافت نیز بود.

بازگشت موفقیت با بازگشت استیو جابز

در سال 1996 میلادی، مدیر عامل وقت اپل، گیل آمیلیو، تصمیم به خرید NeXT و سیستم عامل NeXTSTEP آن گرفت که در واقع جابز را به کمپانی بازگرداند که آن را بنیان نهاده بود و آمیلیو او را به عنوان مشاور خود برگزید. پس از گذشت یک سال جابز به عنوان مدیر عامل موقت انتخاب شد چرا که اپل سه سال گذشته را با شکست پشت سر گذاشته بود که این عملکرد بد باعث استعفای آمیلیو شد. در سال 1997 میلادی اپل فروشگاه آنلاین خود را معرفی کرد و در سال 1998 میلادی iMacها روانه‌ی بازار شدند.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

iMac محصولی زیبا و با حجم بسیار کم بود و موفقیت بسیاری را کسب کرد. اپل با فروش 80 هزار iMac توانست دوباره به سوددهی برسد.

Mac OS X، آیپاد و مک‌بوک پرو

پس از آغاز دهه‌ی جدید میلادی، اپل Mac OS X را در مارس سال 2001 میلادی عرضه کرد. این سیستم عامل براساس BSD Unix و OPENSTEP NeXT طراحی شده و بسیار قابل اعتماد، پایدار و ایمن بود و اپل آن را غیرقابل نفوذ می‌دانست.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در ماه اکتبر سال 2001 میلادی آیپاد رونمایی شد و برگی جدید در تاریخ اپل رقم زد. این پخش‌کننده‌ی قابل حمل صوتی دیجیتال، 399 دلار قیمت داشت و در طی شش سال بیش از 100 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

در سال 2001 اولین فروشگاه‌های فیزیکی اپل در شهرهای کالیفرنیا و ویرجینیای آمریکا افتتاح شدند.

بعد از گذشت دو سال، اپل فروشگاه آیتونز خود را معرفی کرد که در آن هر موسیقی 0.99د دلار به فروش می‌رفت. این فروشگاه توجه بسیاری را به خود جلب کرد و آ?رشیو بزرگی از موسیقی‌ها را در خود جا داده بود. در وصف محبوبیت این سرویس ذکر این نکته کافی است که تا سال 2008 میلادی بیش از 5 میلیارد دانلود از این فروشگاه انجام شد.

در سال 2006 میلادی اپل مک‌بوک پرو را معرفی کرد. این لپ‌تاپ دومین کامپیوتر بعد از iMac بود که مجهز به پردازنده‌ی دو هسته‌ای اینتل می‌شد. در روز معرفی شاهد نسخه‌ی 15 اینچی این لپ‌تاپ بودیم اما در سال‌های آینده نسخه‌ی 17 اینچی این لپ‌تاپ نیز عرضه شد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

بازه‌ی بین سال‌های 2003 تا 2007 میلادی دورانی طلائی برای اپل رقم زد و ارزش سهام این شرکت در این بازه ده برابر شد.

ورود به عرصه‌ی گجت‌های موبایل و فوت استیو جابز

موفقیت آیپاد باعث شد که شایعات معرفی گوشی هوشمند توسط اپل قدرت گرفته و هر روز بیشتر از قبل مطرح شوند. شایعات در سال 2007 میلادی به حقیقت پیوستند و اپل تحولی عظیم در بازار گوشی‌های هوشمند با معرفی آیفون 3.5 اینچی خود بوجود آورد که دارای بدنه‌ی پشتی فلزی نیز بود.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

این دستگاه اولین گوشی هوشمندی با صفحه نمایش لمسی بود که نظر عموم را به سمت خود جلب کرد. معرفی این گوشی روزی است که دنیای گوشی‌های هوشمند زیر و رو شد.

نسل بعدی آیفون‌ها با ورود آیفون 3 جی اس در سال 2008 میلادی روانه‌ی بازار شد که البته بدنه‌ی پلاستیکی داشت و قیمت آن نسبت به اولین آیفون پایین‌تر آمده بود. علاوه بر پشتیبانی از ارتباطات اینترنت نسل سوم، این گوشی از جی‌پی‌اس و اپلیکیشن‌های ساخت توسعه‌دهندگان غیراپلی نیز پشتیبانی می‌کرد. در همان سال اپل مقام سومین تولید‌کننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داد.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

آیفون 3 جی اس که اس آن کوتاه شده‌ی speed به معنای سرعت بود و ظاهری مشابه نسل قبل داشت. اما دارای پردازنده‌ی قدرتمندتر و دوربینی 3 مگاپیکسلی بود.

در سال 2009 میلادی جابز که با مشکل بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کرد 6 ماه مرخصی گرفت و اپل را ترک کرد. جابز در ایمیلی در مورد این مساله این گونه نظر خود را بیان کرده بود:

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

 

مشکل سلامتی من نه تنها من و خانواده‌ام را تحت تاثیر قرار داده بلکه باعث نگرانی همکارانم در اپل شده است. اما اپل تمرکز خود را برای معرفی محصولات فوق‌العاده هرگز از دست نخواهد داد.

سال 2010 میلادی آیفون 4 معرفی شد که دارای طراحی جدید بود و فریمی از جنس استیل ضدزنگ داشت و قاب جلو و پشت گوشی از جنس شیشه بود. آیفون 4 دارای دوربین جلو و صفحه نمایش رتینا داشت.

مروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شدمروری بر تاریخچه غول فناوری؛ اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد

جمع‌بندی

داستان اوج گرفتن اپل از پارکینگ خانه‌ی استیو جابز که با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود با مرگ ناگهانی جابز پایان نگرفته اما به طور قطع دنیای فناوری کمتر مدیری با قدرت و خلاقیت جابز به خود دیده است.

اپل نیز دوران سخت پس از مرگ جابز را پشت سر گذاشته و امیدوار است تا در سال‌های آینده نیز روند رو به رشد خود را حفط کند.




موضوع مطلب : اپل چگونه ارزشمند‌ترین برند دنیا شد؟

سه شنبه 94 مهر 7 :: 6:53 عصر

حالا کم کم چشمات سنگین میشه!

 

هفته نامه زندگی مثبت: «ساعت گرد به دنبال زنجیر براق و زیبایش چپ و راست می رود و چشم های دخترک آنقدر دنبال ساعت می دود که دست آخر سنگین می شود و پلک هایش روی هم می افتند…»

این صحنه تکراری را تا حالا هزار بار در فیلم ها و سریال ها دیده اید؛ دیده اید وقتی فرد هیپنوتیزم می شود، دیگر اختیار دست خودش نیست و گوش به فرمان فردی است که هیپنوتیزمش کرده… انگار یک آدم مسخ شده که گوش به فرمان هیپنوتیزورش است و اگر او حتی بگوید «خودت را به چاه بینداز»، لحظه ای شک نمی کند و همان کار را انجام می دهد!

اما آیا واقعا هیپنوتیزم یک خواب مصنوعی است که می تواند عقل و منطق فرد را زائل کند؟! آیا می توان با هیپنوتیزم فرد را تسخیر کرد و کنترل رفتارش را دست گرفت؟ اصلا هیپنوتیزم به چه دردی می خورد؛ فقط برای یادآوری خاطرات دور و دراز است یا…؟

حالا کم کم چشمات سنگین میشه!

یک اسم بی مسما که دردسرساز شد!

کلمه «هیپنوز» را از اسم الهه خواب یونان به نام «هیپنوز» گرفته اند که چشمانش بسته است و انگار خوابیده و از آنجا که فردی که هیپنوتیزم شده، چشم هایش بسته می شود این اسم را برای هیپنوز انتخاب کرده اند اما این اسم بسیار بی مسماست و باعث مشکلات زیادی هم شده!

چون هیپنوز اصلا خواب نیست و کسانی که هیپنوتیزم می شوند، عموما بعد از بیرون آمدن از این حالت ادعا می کنند «ما که خواب نبودیم!» و این ادعا کاملا هم درست است، تنها شباهتی که هیپنوز و خواب به هم دارند، این است که فرد چشمانش بسته و صورتش آرام است اما فرد هیپنوتیزم شده کاملا بیدار و هوشیار است و حتی امواج مغزی اش هم به فردی که خواب است شباهت ندارد.

در واقع هیپنوز حالتی از ذهن است که در آن فرد برای مدتی ذهن نقاد خود را آرام می گذارد و اجازه می دهد جملات فرد هیپنوتیزور (فرد انجام دهنده هیپنوتیزم) به نوعی خودآگاهش را دور زده و به ناخودآگاهش نفوذ کند.

اولین مرحله این است که فرد هیپنوتیزور بتواند اعتماد فرد هیپنوتیزم شونده را جلب کند و ترس ها و باورهای غلط او را در مورد هیپنوتیزم از بین ببرد، چون در غیر این صورت شانس هیپنوتیزم شدن بسیار کم می شود. مثلا اگر هیپنوتیزور بدون هیچ توضیحی، بعد از بسته شدن چشم های فرد به او بگوید: «تو خوابی و الان خوابت عمیق تر می شود!»

 ممکن است ذهن نقاد فرد سریع فعال شود چون او می داند که خواب نیست! یا اگر تصور فردی از هیپنوتیزم این باشد که در این حالت نمی تواند تکان بخورد اما متوجه شود که می تواند پایش را تکان دهد، قاعدتا ذهن نقادش تحریک می شود و با خود تصور می کند که چون می تواند پایش را تکان دهد، پس هیپنوتیزم نشده و حرف های هیپنوتیزور به دردش نمی خورد! پس پیش از هر اقدامی فرد باید در مورد هیپنوتیزم توسط هیپنوتیزور کاملا توجیه شده باشد.

عمقش چقدر است؟!

هر قدر فرد اعتماد بیشتری به هیپنوتیزور داشته باشد، تلقین پذیری اش افزایش می یابد و این حالت می تواند بیانگر «عمق هیپنوز» باشد. برای عمیق شدن هیپنوز و تاثیرگذاری بیشتر تلقین ها بهتر است هیپنوتیزور کارش را با تلقین های ساده شروع کند تا فرد اعتمادش بیشتر و بیشتر شود و هیپنوز عمیق تر شود؛ در این مرحله کار می تواند تا جایی پیشرفت داشته باشد که فرد با چشمان باز، چیزی را که وجود ندارد ببیند یا برعکس، چیزی را که وجود دارد نبیند!

فردی که هیپنوز عمیق را تجربه می کند، درست مثل کسی که غرق کتاب خواندن یا تماشای فیلم شده، تمام حواسش معطوف به هیپنوتیزور و تلقیناتش خواهد بود اما به محض اینکه احساس کند در خطر است، مثل وقتی که صدای آژیر آمبولانس و … به گوش می رسد، به راحتی از هیپنوز خارج می شود و خودش را نجات می دهد.

سوءاستفاده از هیپنوز؟!

هیپنوتیزم باید یک بازی برد – برد باشد تا ادامه پیدا کند؛ یعنی علاوه بر خواست و توانایی هیپنوتیزور، فرد هیپنوتیزم شونده هم باید معتقد باشد که این کار به سلامتش کمک می کند و برایش سودمند است؛ در غیر اینصورت هیپنوتیزم هیچ کاری از پیش نخواهد برد؛ بنابراین بسیار بسیار بعید است که بتوان فردی را به زور هیپنوتیزم کرد یا به هر شیوه ای از هیپنوز سوءاستفاده کرد چون فرد کاملا متوجه اوضاع است و می تواند در کسری از ثانیه کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

هیپنوز به هیچ وجه زمینه را برای سوءاستفاده بیشتر و بهتر فراهم نمی کند و تبلیغاتی که در فیلم ها دیده ایم، پایه این افکار نادرست هستند. حتی برخی از استادان خارجی هیپنوز معتقدند در حالت هیپنوز، احتمال سوءاستفاده از فرد کاهش می یابد چون فرد در این حالت هوشیاری بیشتری دارد. لحن و آهنگ سخن را بهتر درک می کند و در یک کلام احتمال گول خوردنش کمتر می شود!

حالا کم کم چشمات سنگین میشه!

نکته جالب توجه اینکه جمله های هیپنوتیزور باید در راستای باورهای بنیادین فرد باشد تا او بتواند این جمله ها را باور کند و بپذیرد اما اگر این جمله ها مغایر باورهای بنیادینش باشد یا به گونه ای باشد که منطقش فعال، هوشیار و حساس شود، فرد سریعا از حالت هیپنوز خارج و تلقین بر او بی اثر می شود.

بنابراین در حالت هیپنوز، حتی در عمیق ترین حالت هایش که فرد می تواند بی حسی را تجربه کند یا دچار توهم شود، فرد کاملا می داند که چه اتفاقی در حال وقوع است و کنترل اوضاع را به دست دارد و اگر مسئله ای پیش بیاید که مخل سلامتش باشد یا با اعتقادها و باورهایش متناقض باشد به راحتی از حالت هیپنوز خارج می شود و در این مورد (خارج شدن از هیپنوز) جای هیچ نگرانی نیست.

البته تنها محدودیت استفاده از هیپنوتیزم برای 2 گروه از افراد مطرح است؛ یکی افرادی که بهره هوشی پایین (زیر 70) دارند زیرا تمرکز کافی برای دنبال کردن صحبت های هیپنوتیزور را ندارند و دوم کسانی که از بیماری های شدید روانی (مثل مانیا، سایکوز یا جنون) رنج می برند چرا که ممکن است استفاده نادرست از هیپنوز بیماری این افراد را تشدید کند.

به چه دردی می خورد؟

هیپنوتیزم کاربردهایی در کارهای درمانی دارد و بیشترین استفاده اش در محدوده روانپزشکی و روان درمانی است. هیپنوتیزم می تواند به عنوان ضد درد در انجام اعمال جراحی (زمانی که فرد در استفاده از مسکن محدودیت دارد)، زایمان بدون درد، کاهش درد بیماران مبتلا به سرطان که به مسکن ها پاسخ نمی دهند و … کمک کننده باشد.

از آنجا که سیستم عصبی بدن در تمام قسمت های بدن از جمله قلب، گوارش و … دخالت دارد، اعصاب فرد می تواند روی درمان یا تشدید بیماری ها تاثیر بگذارد؛ پس اگر فرد آرامش بیشتری داشته باشد، احتمال درمان بیشتر یا روند درمان تسریع می شود. به این ترتیب می توان گفت هیپنوز می تواند بر درمان یا تسریع درمان موثر باشد.

به علاوه هیپنوز در کاهش یا رفت تمام بیماری هایی که با استرس و فشار تشدید می شوند، کاربرد دارد؛ مثل سردرد یا اسپاسم هایی که با استرس آغاز می شود.

از دیگر کاربردهای هیپنوز استفاده از آن برای درمان کمکی در ترک سیگار، ناخن جویدن، بازی با مو و کندن آن، کنترل پرخوری های عصبی و لاغری است که البته در بسیاری از موارد، شواهد علمی کافی وجود ندارد.
 
کارشناس: دکتر امیرهوشنگ باقری – روانپزشک و مسئول کمیته درمان انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران




موضوع مطلب : حالا کم کم چشمات سنگین میشه!


به آشیانه علم خوش آمدید نظر یادتون نره
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~ محفوظ است
.....................................
صفحات سایت
12345678910

هدایت به بالا

کد هدایت به بالا

000007 44 مهر 94 - ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1
  • home
  • contact
  • rss
  • khosroeskandari.parsiblog.com
  • 55 30