پشتیبانی

اردیبهشت 94 - ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
در این وبلاگ مطالب جالب علمی طنز , تاریخچه و اخبار جدید و..... قرار گرفته است امیدوارم که از آن ها لذت ببرید.
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره مدیر آشیانه علم


با عرض سلام و درود خدمت شما عزیزان امیرخسرو اسکندری اصل هستم امیدوارم مطالب وبلاگ براتون مفید باشه.
.... 000

000 11 79 تماس با ما 77 22
57 111 44 1 2 3 4 5خرید بک لینک 6 6 51سایت حقوقی وکیل دادگستری تهران 44 722

 

 

 

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

در سایه آفتاب پدر
پدر! گرچه خانه ما از آینه نبود؛ اما خسته‏ ترین مهربانی عالم، در آینه چشمان مردانه‏ات، کودکی‏هایم را بدرقه کرد، تا امروز به معنای تو برسم.
می‏خواهم بگویم، ببخش اگر پای تک درخت حیاطمان، پنهانی، غصه‏هایی را خوردی که مال تو نبودند!
ببخش اگر ناخن‏های ضرب‏ دیده ‏ات را ندیدم که لای درهای بسته روزگار، مانده بود و ببخش اگر همیشه، پیش از رسیدن تو، خواب بودم؛ اما امروز، بیدارتر از همیشه، آمده‏ام تا به جای آویختن بر شانه تو، بوسه بر بلندای پیشانی‏ات بزنم. سایه‏ات کم مباد ای پدرم!
آن روزها، سایه‏ات آن‏قدر بزرگ بود که وقتی می‏ایستادی، همه چیز را فرا می‏گرفت؛ اما امروز، ضلع شرقی نیمکت‏های غروب، لرزش دستانت را در امتداد عصایی چوبی می‏ریزد.
دلم می‏خواهد به یک‏باره، تمام بغض تو را فریاد کنم. ساعت جیبی‏ات را که نگاه می‏کنی، یادم می‏آید که وقت غنچه‏ها تنگ شده؛ درست مثل دل من برای تو.
این، تصادف قشنگی است که امروز در تقویم، کلمات هم‏معنی، کنار هم چیده شده‏اند. یعنی در دائرة المعارف عشق، پدر، ترجمه علی علیه ‏السلام است.

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

پدر؛ ترجمه علی علیه‏السلام
پدر! می‏خواستم درباره‏ات بنویسم؛ گفتم: یداللّهی؛ دیدم، علی است. گفتم نان‏ آور شبانه کوچه‏ های دلم هستی؛ دیدم علی است. خلوص تو در عشق ورزیدن را نوشتم و روح تو را از هر طرف پیمودم، به علی رسیدم.
آن‏گاه، دریافتم که تو، نور جدا شده‏ ای از آفتاب علی هستی، تا از پنجره هر خانه‏ ای، هستی را گرما ببخشی ؛ و این‏گونه بود که علی علیه‏السلام ، نماینده خدا و نبی شد و پدر، نماینده علی علیه‏السلام .
تو را به من هدیه دادند و من امروز، تمامی خود را به تو هدیه خواهم کرد؛ اگر بپذیری.

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

پیام‏های کوتاه
ـ پدرم! تو تپش قلب خانه ‏ای؛ وقتی هر صبح، با تلنگر عشق، از خانه بیرون می‏روی و با کشش عشق، دوباره باز می‏گردی. دهلیزهای قلبم، تقدیم مهربانی تو باد!
ـ علی آموخت هر جا که جای مهر پدر خالی است، می‏توان پدر بود تا جامعه را از یتیمی بی‏ مهری، رهایی بخشید؛ آن وقت است که می‏توان خیبر دل‏ها را فتح کرد.

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

پشت‏گرمی من
پشتم به تو گرم است. نمی‏دانم اگر تو نبودی، زبانم چطور می‏چرخید، صدایت نزنم!
راستش را بخواهی، گاهی، حتی وقتی با تو کاری ندارم، برای دل خودم صدایت می‏زنم؛ بابا!
آن‏قدر با دست‏هایت انس گرفته‏ام که گاهی دلم لک می‏زند، دستانم را بگیری.
هر بار دستانم را می‏گیری، خیالم راحت می‏شود؛ می‏دانم که هوایم را داری و من میان ازدحام غریبی، گم نمی‏شوم و تو هیچ وقت دستم را رها نمی‏کنی... .

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

پناهگاه امن خانه
شانه‏ هایت، ستون محکمی است پناهگاه امن خانه را.
دست در دستانم که می‏گذاری، خون گرم آرامش، در کوچه رگ‏هایم می‏دود.
در برابر توفان‏های بی‏رحم زندگی می‏ایستی؛ آن‏چنان‏که گویی هر روز از گفت‏وگوی کوهستان‏ها باز می‏آیی.
لبخند پدرانه‏ات، تارهای اندوه را از هم می‏دراند.
تویی که صبوری‏ات، دل‏های ناامید را سپیده‏دم امیدواری است. مرامنامه دریا را روح وسیعت به تحریر می‏آید؛ آن هنگام که ابرهای دلتنگی، پنجره‏های خانه را باران می‏پاشند.
آسمان همواره بوسه بر پیشانی بلندت را آرزومند است.

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

باتو... بی تو...
با تو، باران بهاری‏ام را پایانی نیست و بی‏تو، پرنده‏ای آشیان گم‏کرده در جاده‏های پاییزم.
تو که هستی، پنجره، با بال‏هایی گشوده از آفتاب، باغچه را مرور می‏کند. با تو، نفس‏های مادرانه، تیررس اضطراب و تشویش را مجال نمی‏دهند.
آجر به آجر، ساخته می‏شوم؛ وقتی پناه دست‏های امنت، موسیقی مهربان عشق را به ترنم می‏آیند.
بی‏تو، بن‏بستی می‏شوم در هزار توی رنج‏های خویش.
بی‏تو، شکوه جهان، ویرانه‏ای است مسکوت و بی‏هیاهو.
می‏ستایمت که رونق کوچه‏ های سردسیر وجودم هستی؛ آن‏چنان که آفتاب، رگ‏های سپید قطب را.

متن ادبی روز پدر, بهترین متن روز پدر

تنها زمانی که بزرگ شوید و از او دور شوید(زمانی که با خانه پدری وداع کرده و به خانه خودتان می روید ) تنها در این زمان است که پی به بزرگی وی خواهید برد و بزرگی اش را کاملاً ارج خواهید گذارد .

منبع:noorportal.net




موضوع مطلب : روز پدر

شنبه 94 اردیبهشت 12 :: 5:26 عصر

رباتی برای بهبود املای دانش‌آموزان



ربات انسان‌نما,ربات cowriter,ربات

رباتی برای بهبود املای دانش‌آموزان
محققان سوئیسی ربات انسان‌نمایی را طراحی کرده‌اند که به کودکان در ارتقا مهارت‌های نوشتاری کمک می‌کند. سیستم رباتیک CoWriter که توسط محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) ساخته شده است، در آزمایش‌های انجام‌شده با حضور کودکان مدرسه‌ای بین شش تا هشت سال، عملکرد موفقی به ثبت رساند.


در این آزمایشات، دانش‌آموزان به ربات یاد می‌دهند که املای خود را ارتقا دهد و این ارتقای عملکرد نوشتاری ربات موجب بهبود مهارت نوشتاری کودکان می‌شود. به منظور آموزش‌دادن به ربات، دانش‌آموز باید نخست با استفاده از حروف مغناطیسی کوچک، واژگانی را آماده کند؛ این ربات سپس، واژه را بر روی صفحه تبلت می‌نویسد و کودک، اشتباهات آن را با نوشتن دوباره کل واژه یا حروف خاص تصحیح می‌کند. زمانی که وی از عملکرد نوشتاری ربات رضایت داشته باشد، به سراغ واژه بعدی می‌رود.


این ربات، همزمان حروف تصحیح‌شده را برای ارائه تفاوت‌ها، تحلیل کرده و سپس تلاش‌ خود را برای ارتقای سطح نوشتار کودک افزایش می‌دهد. کودک در فرآیند یادگیری بدون این که متوجه شود، تمرین نوشتار را انجام می‌دهد. این ربات 58 سانتی‌متری را می‌توان برای منعکس‌کردن مشکلات نوشتاری که دانش‌آموزان در درس املا با آن مواجه‌اند، برنامه‌ریزی کرد یا از آن برای بازتولید اشتباهات رایج دانش‌آموزان در املا بهره برد. ربات ابداعی از پایگاه داده نمونه‌های نوشتاری بهره می‌برد و قادر است واژگان با سطوح دشواری مختلف را بر روی صفحه تبلت بنویسد.

 

ایده طراحی ارائه ربات جدید این است که کودکانی که در نوشتن حروف و درس املا دچار مشکل هستند، انگیزه و اعتماد به‌ نفس‌شان افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد کودکان بدون داشتن مخاطب برای آموزش‌دادن به آن، علاقه خود به ارتقا مهارت نوشتاری‌ را از دست می‌دهند و این موضوع بر تمامی دوران تحصیل و بزرگسالی‌ آن‌ها اثر می‌گذارد.
منبع : isna.ir




موضوع مطلب : رباتی برای بهبود املای دانش‌آموزان

جمعه 94 اردیبهشت 11 :: 11:9 صبح

 

ابداع شلوار ویژه معلولان

 

معلولان,اسکلت روباتیکی,ساخت ماهیچه های مصنوعی

ابداع شلوار ویژه معلولان/ پوشیدن ماهیچه‌ها و تاندون‌های مصنوعی

دانشمندان اسکلت روباتیکی ساخته اند که تفاوتی چشمگیر با سایر اسکلت های مشابه دارد، نه وزن زیادی دارد و نه حجم قابل توجهی، بلکه مثل یک شلوار پوشیده می شود.
اسکلت های روباتیکی کاربردهای وسیعی در دنیای امروزی دارند. از کمک به معلولان حرکتی گرفته تا استفاده در بنادر با هدف تسریع در روند بارگیری کشتی ها. اما نکته چالش برانگیز اینجاست که اکثر این سازه ها با استفاده از موادی سنگین و حجیم ساخته می شوند.


اکنون محققان انستیتو وایس هاروارد نسل جدیدی از این نوع اسکلت ها را طراحی و ساخته اند که به لطف بهره گیری از مواد سبک به خوبی با حرکات طبیعی بدن انسان هماهنگ شده و نکته مهمتر اینکه همچون شلوار به پاهای فرد کاربر متصل می شود. محققان به مطالعه دقیق مکانیسم بدن انسان در زمان راه رفتن پرداخته اند تا نشان دهند ماهیچه های هر دو پا چگونه کشیده شده و سپس به حالت اول باز می گردد. در خلال این فرآیند نوعی حرکت پاندولی شکل ایجاد می شود و اکنون محققان انستیتو وایس با توجه به این یافته ها اسکلت روباتیکی مورد نظرشان را ارایه کرده اند.


این سازه پوشیدنی با استفاده از ماهیچه های مصنوعی چسبنده و نسل جدیدی از تاندون های مصنوعی انعطافی ساخته شده که به شلوار دوخته شده و کاربر با پوشیدن آن به راحتی راه می رود.نکته جالچب توجه، هماهنگی دیدنی تاندون ها و ماهیه های مصنوعی با ماهیچه های طبیعی بدن فرد استفاده کننده است.
منبع : mehrnews.com




موضوع مطلب : ابداع شلوار ویژه معلولان

جمعه 94 اردیبهشت 11 :: 11:8 صبح

 

کشف علت ضعف عملکرد عضلانی ناشی از پیری

 

پیر شدن,علت ضعف عملکرد عضلانی در پیری,سلول‌های بنیای عضله

کشف علت ضعف عملکرد عضلانی ناشی از پیری
محققان دانشگاه اوتاوا علت زوال عملکرد ناشی از افزایش سن سلول‌های بنیای عضله را کشف کردند.
محققان دریافتند هنگامی که سلول‌های بنیادی عضله پیر می‌شوند، کاهش عملکرد آنها در نتیج? افزایش تدریجی فعالیت نوعی مسیر سیگنال دهی است که اطلاعات را از بافت‌های اطراف به درون سلول انتقال می‌دهند.


آنها طی این پژوهش متوجه شدند با مسدود کردن مسیر سیگنال‌رسان موسوم به "JAK/STAT" توسط داروهایی خاص که معمولا در شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند، سلول‌های بنیادی عضله درست مانند سلول‌های مشابه در حیوانات جوان عمل کردند. در واقع این مهار کننده‌ها قدرت ترمیم عضله آسیب‌دیده را در حیوانات پیر افزایش داده و آن را قادر به ساخت بافت جدید می‌کنند.


با افزایش سن، فعالیت مسیر سیگنال‌رسان "JAK/STAT" افزایش می‌یابد و این امر موجب می‌شود تا تقسیم سلول‌هایی موسوم به ماهواره کاهش یافته و در پی آن از عملکرد و حجم سلول‌های بنیادی عضله نیز کاسته می‌شود.
سلول‌های ماهواره‌ای، سلول‌های بنیادی ویژه‌ای هستند که در بیشتر بافت‌های بدن وجود دارند و به عنوان سلول‌های ذخیره عمل می‌کنند. این سلول‌ها در پاسخ به آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی تکثیر شده و موجب رشد، جایگزینی و ترمیم در بافت می‌شوند.اکنون محققان به دنبال پتانسیل‌های درمانی جدیدی هستند تا بتوان بیماری‌های ضعف عضلانی نظیر آتروفی عضلانی را درمان کرد.
این پژوهش در مجله " Nature Medicine" منتشر شده است. 

منبع : isna.ir




موضوع مطلب : کشف علت ضعف عملکرد عضلانی ناشی از پیری

جمعه 94 اردیبهشت 11 :: 11:8 صبح

 

نخستین ربات عاطفی جهان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل

 

زوال عقل,آلزایمر,ربات

نخستین ربات عاطفی جهان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل
محققان ژاپنی ربات عاطفی طراحی کرده‌اند که می‌تواند سطح مراقبت‌های بهداشتی از بیماران مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد.
نخستین ربات عاطفی جهان Pepper نام دارد که توسط محققان شرکت SoftBank Mobile طراحی شده است؛ به تازگی از این ربات برای مراقبت از بیماران مبتلا به زوال عقل در خانه سالمندانی در غرب توکیو استفاده شده است.

 

این ربات می‌تواند در نقش طرف گفتگو با بیمار ظاهر شده و با صحبت کردن درخصوص خاطرات قدیمی، از گسترش روند بیماری زوال عقل پیشگیری کند.
این ربات شبه‌انسانی دارای سیستم هوش مصنوعی است که امکان تشخیص احساسات افراد مبتلا به زوال عقل را فراهم می‌کند.نخستین ربات عاطفی جهان می‌تواند سطح مراقبت‌های بهداشتی از بیماران را ارتقا دهد؛ محققان قصد دارند برنامه نرم‌افزاری مخصوصی برای این ربات طراحی کنند که نیاز به حضور مداوم پرستار در کنار بیمار را برطرف می‌کند.
منبع : isna.ir




موضوع مطلب : نخستین ربات عاطفی جهان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل

جمعه 94 اردیبهشت 11 :: 11:6 صبح

 

پنجره هوشمندی که بدون برق تیره و شفاف می‌شود

 

پنجره,پنجره هوشمند,ویژگیهای پنجره هوشمند

پنجره هوشمندی که بدون برق تیره و شفاف می‌شود
نوعی پنجره هوشمند ساخته شده که بدون نیاز به هیچ گونه منبع برق خارجی، تیره یا شفاف می‌شود. این پنجره منحصر‌به‌فرد به هیچ نیروی برقی برای فعالیت نیازی ندارد و در نوع خود یک باتری با قابلیت شارژ دوباره است؛ بنابراین، می‌توان از انرژی ذخیره‌شده آن برای فعال‌کردن ابزار الکترونیکی کم‌مصرف مانند ال‌ای‌دی‌ها استفاده کرد.


در حال حاضر، پنجره‌های موجود در بازار یا از رنگ دائمی استفاده می‌کنند که نمی‌تواند در شب شفاف شود یا این که ویژگی‌های انتشار نور را فقط با استفاده از یک منبع برق خارجی تغییر می‌دهند. با این حال، پنجره هوشمند جدید در نور شفاف روز به رنگ آبی در می‌آید تا نفوذ نور به داخل ساختمان را نصف کند و شب‌هنگام یا بنا به نیاز کاربر نیز به رنگ شفاف خود بازمی‌گردد.
این پنجره هوشمند حاوی الکترولیت مایعی است که بین دو ورقه شیشه‌ای آن قرار گرفته است. این ورقه‌ها با اکسید قلع اندیم پوشیده شده‌اند که معمولا به عنوان پوشش‌های رسانایی شفاف برای نمایشگرهای تلویزیون به کار می‌روند. یکی از این ورقه‌ها با لایه اضافی رنگدانه‌ آبی‌رنگ آهن‌دار پوشیده شده و دیگری به یک نوار باریک فویل آلومینیومی متصل است.


این دو ورقه شیشه‌ای با کابل‌های الکتریکی معمولی به یکدیگر متصل شده‌اند و هنگامی که مدار الکتریکی بین آن‌ها شکسته می‌شود، نوعی واکنش شیمیایی بین رنگدانه آبی آهن‌دار و اکسیژن حل‌شده در الکترولیت آغاز می‌شود و شیشه را به رنگ آبی در می‌آورد. برای از بین‌بردن رنگ آبی، مدار الکتریکی جهت تخلیه شارژ باتری بسته می‌شود و نور آبی را به نور سفید آهن‌دار بی‌رنگ تبدیل می‌کند.
چنین فناوری نوآورانه‌ای را می‌توان با میزان نور خورشید ورودی به داخل ساختمان در روز سازگار کرد و این موضوع موجب صرفه‌جویی‌ قابل‌توجهی در مصرف برق و همچنین خنک‌کردن ساختمان می‌شود. گفته می‌شود تولیدکنندگانی که به دنبال ساخت ساختمان‌های سبز دوستدار محیط زیست هستند، از این پنجره استقبال خواهند کرد.
جزئیات این پنجره هوشمند در نشریه Nature Communication قابل‌مشاهده است.
منبع : isna.ir




موضوع مطلب : پنجره هوشمندی که بدون برق تیره و شفاف می‌شود

جمعه 94 اردیبهشت 11 :: 11:5 صبح

 

این عطر بوی شما را می دهد

 

عطر, نوآوریهای علمی,عطر زنانه

تنها چیزی که برای تولید این عطر نیاز است تنها یک تکه از لباس فرد است

 

این عطر بوی شما را می دهد
محققان دانشگاهی در فرانسه پروژه مرموزی را به پیش می برند. آنها توانسته اند عطر ویژه هر فردی را تولید کنند که بوییدن آن، فرد را به یاد شخص مورد نظر می اندازد.

به یاد آوردن افرادی که از دنیا رفته اند به هر وسیله صورت می گیرد، گردآوری عکس ها و وسایل شخصی وی و یا پرداخت پول به بنگاههای خیریه. اکنون محققان دانشگاه لوهاور فرانسه دست به ابتکارعملی جالب و در عین حال مرموزی زده اند و طی آن تنها با استفاده از یک تکه پارچه از لباس فرد، عطر مخصوص وی را تولید می کنند.

 

ایده اولیه این فناوری به زنی 52 ساله مربوط می شود که برای زنده نگاه داشتن یاد پدرش به فکر تولید عطری افتاد که همواره بوی او را بدهد. وی به طور اتفاقی متوجه شد که محققان دانشگاه لوهاور نیز بر روی ایده مشابهی کار می کنند. درحالی که هنوز هیچگونه جزئیاتی درباره این پروژه منتشر نشده است اما یکی از محققان این دانشگاه گفته است تنها چیزی که برای تولید این عطر نیاز است تنها یک تکه از لباس فرد مورد نظر است.


به گفته وی، از این تکه لباس مولکولهای مشخصی استخراج می شود که در خود ویژگیهای رایحه هر فرد را دارند. در عین حال می توان متصور شد که در این فرآیند از روشهای نوین تولید عطر نیز استفاده می شود. در یکی از این روشها با عبور دادن جریان بسیار داغی از بخار، رایحه ویژه ای از شیی مورد نظر منتشر می شود که از آن برای تولید عطر استفاده می شود.
منبع : mehrnews.com




موضوع مطلب : این عطر بوی شما را می دهد

جمعه 94 اردیبهشت 11 :: 11:4 صبح

 

پنکه هوشمند صرفه‌جو که شما را دنبال می‌کند!

 

پنکه,پنکه LFDG-301K ,پنکه هوشمند

پنکه هوشمند صرفه‌جو که شما را دنبال می‌کند!
محققان ژاپنی پنکه هوشمندی طراحی کرده‌اند که حرکات فرد در محیط منزل را رهگیری کرده و جهت باد را بصورت خودکار تنظیم می‌کند. در پنکه‌های معمولی جهت وزش باد باید بصورت دستی تغییر داده شود، اما پنکه هوشمند مجهز به حسگر مادون قرمز با رهگیری حرکات فرد، بصورت خودکار جهش وزش باد را تغییر می‌دهد.


بر روی پنکه LFDG-301K یک حسگر مادون قرمز نصب شده است که حرکات فرد در اتاق را رهگیری کرده و بر این اساس، جهت وزش باد را تنظیم می‌کند؛ درصورتیکه بیش از یک نفر در اتاق حضور داشته باشند، جهت چرخش بطور مداوم تغییر پیدا می‌کند تا کل محیط خنک شود.
پنکه هوشمند از قابلیت چرخش 85 درجه‌ای برخوردار است و با خارج شدن فرد از اتاق، دستگاه بصورت خودکار پس از یک دقیقه خاموش می‌شود که این مسأله به کاهش هزینه‌های برق کمک می‌کند.شرکت ژاپنی Iris Ohyama قصد دارد این محصول را سال آینده با قیمت 176 دلار در بازار این کشور عرضه کند.

منبع : isna.ir




موضوع مطلب : پنکه هوشمند صرفه‌جو که شما را دنبال می‌کند!

پنج شنبه 94 اردیبهشت 10 :: 11:32 صبح

 

دلایل سکوت در هنگام بارش برف

 

برف,علت آرامش در زمان بارش برف,ذرات برف

نسبت حجمی مقدار آب موجود در برف نسبت به باران یک به ده است

 

چرا زمان بارش برف همه جا آرام است؟
برای بسیاری از ما این سوال پیش آمده که چرا خیابان های شلوغ و جاده در زمان بارش برف ساکت می‌شوند؟ این سکوت از کجا می آید؟
زمانی که دسته تازه ای از برف روی زمین می‌نشیند انگار جهان تمایل به آرامش و سکوت دارد. این موضوع می‌تواند به عوامل انسانی نیز نسبت داده شود. یکی از این عوامل می‌تواند کم شدن تعداد خودروها برای گیرنیفتادن در ترافیک و کمتر شدن ازدحام جمعیت در زمان بارش برف باشد.

 

با این حال دلایل علمی برای این آرامش وجود دارد. زمانی که یک دسته برف تازه مانند پتو روی زمین می‌نشیند جهان تبدیل به یک سرزمین عجایب می شود. کارشناسان هواشناسی معتقدند وقتی دانه های برف روی هم انباشته می‌شوند، فضای خالی بیشتری نسبت به انباشته شدن آب بین آنها به وجود می آید. وجود این فضاهای خالی امواج های صوتی را جذب می کند و دیگر صدا نمی‌تواند انعکاس پیدا کند.

 

علت آرامش در زمان بارش برف,برف,بارش برف

یک اینچ باران معادل 10 اینچ برف خواهد بود، .

 

اما نسبت حجمی مقدار آب موجود در برف نسبت به باران یک به ده است. به طوری که یک اینچ باران معادل 10 اینچ برف خواهد بود. اما مقدار مایع آنها ثابت است و فقط در برف مایعات منجمد شده و در هوای سردتری دریافت می‌شود و در همین سرمای زیاد جنبش ذرات هوا کمتر است. سردی هوا و لغزندگی خیابان ها باعث می شود بسیاری از مردم از خانه هایشان بیرون نیایند و حیوانات نیز به علت کمبود غذا و محیط امن در پناهگاه های خود بمانند.

با این حال دانه های برف روی هم انباشته شده برف و فضاهای خالی بین آنها مانند یک عایق صدا عمل کرده و به تنهایی مقدار زیادی از صدای محیط را جذب می کند تا آرامش یک روز برفی را به مردم هدیه کند.

منبع : mehrnews.com




موضوع مطلب : دلایل سکوت در هنگام بارش برف

پنج شنبه 94 اردیبهشت 10 :: 11:31 صبح

 

چرا عطسه می کنیم؟

 

عطسه,علت عطسه کردن,بیشتر بدانید

چرا عطسه می کنیم؟
شاید بسیار دیده باشید برخی افراد را که وقتی عطسه می‌کنند، دیگر عطسه کردن ر‌هایشان نمی‌کند و پشت سر هم شروع به عطسه می‌کنند. شاید خود شما هم جزو همین افراد باشید. آیا می‌دانید دلیل چنین عطسه‌هایی چیست؟
عطسه‌ کردن از احساس خارش در پشت بینی شروع می‌شود و سپس نفس حبس شده و در نهایت نیز جریان هوا با شدت و به صورت عطسه کردن خارج می‌شود.آلرژی، بیماری و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند شروع‌ کننده خروج شدید بزاق و مخاط باشند. اما چرا انسان‌ها و حتی حیوانات عطسه می‌کنند؟

عطسه‌ کردن یکی از مکانیسم‌های دفاعی و طبیعی بدن برای بیرون کردن مواد خارجی است و ریه‌ها و دیگر اعضای بدن را از آلودگی حفظ می‌کند.


چه عواملی موجب عطسه‌ کردن می‌شوند؟
عوامل بسیاری همچون سرماخوردگی ساده، مواد آلرژی‌زا، محرک‌های فیزیکی، عوامل زیست محیطی، سرمای هوا و نور خورشید می‌توانند موجب عطسه‌ کردن شوند. عطسه زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پوششی تنفسی که یک لایه سلولی پوشاننده دیواره داخلی بینی است، تحریک شده و مغز نیز واکنش عطسه‌ کردن را نشان می‌دهد.


چرا بعضی‌ها پشت‌سرهم عطسه می‌کنند؟
برخی افراد معمولا پشت سرهم و چند بار متوالی در یک نوبت عطسه می‌کنند که به گفته پزشکان این افراد اغلب مبتلا به آلرژی هستند و حتی در فصولی هم که آلرژی‌ شایع نیست به همین روال عطسه می‌کنند. همچنین عطسه‌های متوالی می‌توانند ناشی از تیک‌ عصبی یا تلاش بدن برای خارج ساختن ذرات گردوغبار باشد.


سرعت عطسه چقدر است؟
در لحظه عطسه کردن، جریان هوا با سرعت 150 کلیومتر در ساعت از بدن خارج می‌شود و محققان همچنین دریافتند عطسه ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شود سرعت داشته باشد.


چرا هنگام عطسه کردن چشمان خود را می‌بندیم؟
واکنش عطسه‌ کردن موجب می‌شود بدن تمامی ماهیچه‌های خود را از پلک تا عضله حلقوی منقبض کند. هرچند علت این اتفاق همچنان نامشخص است اما برخی متخصصان معتقدند که دلیل آن می‌تواند نحوه ارتباط اعصاب در سیستم عصبی بدن باشد برخی نیز تصور می‌کنند که بدن با حفاظت از چشم‌ها در واقع از مجاری عبور هوا در بینی محافظت می‌کند که البته جزئیات این پدیده هنوز مشخص نیست.


چرا برخی افراد با صدای بلند عطسه می‌کنند؟
شدت و شکل عطسه کردن در افراد مختلف، متفاوت است که این اختلاف از تفاوت‌ها در خودکنترلی فرد و آناتومی بدن نشات می‌گیرد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد 45 درصد افرادمردم در مکان‌های خصوصی و عمومی متفاوت از هم عطسه می‌کنند.
منبع : isna.ir




موضوع مطلب : چرا عطسه می کنیم؟

پنج شنبه 94 اردیبهشت 10 :: 8:31 صبح
<   1   2   3   4   5   >>   >   
به آشیانه علم خوش آمدید نظر یادتون نره
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~ محفوظ است
.....................................
صفحات سایت
12345678910

هدایت به بالا

کد هدایت به بالا

000007 44 اردیبهشت 94 - ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1
  • home
  • contact
  • rss
  • khosroeskandari.parsiblog.com
  • 55 30