پشتیبانی

~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
در این وبلاگ مطالب جالب علمی طنز , تاریخچه و اخبار جدید و..... قرار گرفته است امیدوارم که از آن ها لذت ببرید.
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره مدیر آشیانه علم


با عرض سلام و درود خدمت شما عزیزان امیرخسرو اسکندری اصل هستم امیدوارم مطالب وبلاگ براتون مفید باشه.
.... 000

000 11 79 تماس با ما 77 22
57 111 44 1 2 3 4 5خرید بک لینک 6 6 51سایت حقوقی وکیل دادگستری تهران 44 722

 

                  FGDG                                                

               لاتلاتنلتلت

                 گل تقدیم شمادرآخر این صفحه فهرستی از مطالب وجود داردگل تقدیم شما

               بسیالبیایبا                       

                                                              مدرک داشتن                            




موضوع مطلب : جالب

یادداشت ثابت - دوشنبه 94 اردیبهشت 1 :: 2:25 عصر

از صفر تا 100 فتوشاپ را یاد بگیرید+ آموزش

قابلیت‌های جدید فتوشاپ, گرافیک کامپیوتر

ترفندهای جالب و کاربردی در فتوشاپ

 

فتوشاپ نرم افزاری است که غریب به اتفاق مردم از آن استفاده می‌کنند. این نرم افزار همراه با ویژگی‌های پیچیده و قابلیت‌های گسترده‌ای که دارد همواره یکی از مورد استفاده‌ترین برنامه‌ها نزد عکاسان حرفه‌ای دنیا است. بنابر‌این یاد گرفتن قابلیت‌های مختلف این نرم افزار می‌تواند برای هر شخصی مفید باشد، که در این گزارش قصد داریم  به معرفی 18 ترفند فتوشاپ بپردازیم که می‌تواند برای تازه کار‌های این نرم افزار بسیار مفید باشد.

 

1 – چرخاندن زاویه دید (منظور عکس نیست)ممکن است شما قصد داشته باشید تا از زوایای مختلفی بر روی پروژه خودتان کار کنید. اکثر افراد به دلیل نداشتن اطلاعات تصویر را می‌چرخانند. اما شما می‌توانید به راحتی با فشردن کلید R (یا کلیک و نگه داشتن آیکون Hand Tool از سمت چپ) از روی کیبورد خود، به قابلیت Rotate View Tool دست یابید و سپس بدون آنکه تصویر اصلی چرخانده شود، زاویه دید را تغییر دهید.

 

2 – ویرایش چند لایه نوشته به صورت همزمانحتما نیاز نیست که تمامی لایه‌های متنی پروژه را به صورت جداگانه ویرایش کنید. اگر قصد چنین کاری دارید می‌توانید با نگه داشتن کلید Ctrl از روی کیبورد و سپس انتخاب لایه‌های متنی، آن‌ها را به حالت آماده ویرایش درآورید و سپس از تولبار ویرایش کنید.

 

3 – جابه‌جایی یک لایه بر روی یک خط صافیکی از مشکلات زیادی که کاربران با آن روبه رو هستند جابه‌جایی یک لایه و شی بر روی خطی صاف است. جهت این کار ابتدا ابزار جابه‌جایی را انتخاب کنید. سپس بر روی لایه مدنظر کلیک کرده و با فشردن کلید Shift آن را بر روی خطی صاف در دو حالت عمودی یا افقی جابه‌جا کنید.

 

4 – نمایش یک لایه به تنهاییاگر می‌خواهید یک لایه را به تنهایی مشاهده کنید و بقیه لایه‌ها فعلا مشاهده نشوند، می‌توانید کلید Alt را نگه داشته و بر روی آیکون چشم کنار لایه مدنظر کلیک کنید تا تنها آن قابل مشاهده باشد.

 

5 – جابه جایی یک قسمت بین چند تب مختلفاگر قصد دارید که یک تیکه از عکسی را به تصویر دیگری و به تب دیگری از فتوشاپ انتقال دهید، کافیست تا به وسیله ابزار انتخاب، آن را انتخاب کرده و سپس آن را به دیگر پروژه یا تب موجود درگ دراپ کنید.

 

6 – پیست کردن یک لایه روی خودشاگر شما یک لایه و یا هر شی را کپی و پیست کنید، آن به صورت پیشفرض در وسط صفحه قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهید لایه کپی شده دقیقا بر روی خودش پیست شود، می‌توانید از کلید میانبر Shift + Ctrl + V (در مک Shift + Cmd + V) استفاده کنید.

 

7 – افزایش 20 برابری ذخیره فایل‌هابا فشردن کلید میانبر Ctrl + K به بخش Preferences بروید. از سمت چپ پنجره باز شده وارد زبانه File Handling شده و سپس تیک گزینه Disable Compression of PSD and PSB Files را بزنید. فایل‌های شما پس از گذشت چند ثانیه به صورت فشرده شده در خواهند آمد و بدین وسیله می‌توانید خیلی سریع‌تر آن‌ها را ذخیره کنید.

 

8 – استفاده از ابزار قلم مغناطیسی (Magnetic Pen Tool)ابزار Magnetic Lasso شاید برای پیدا کردن رنگ‌بندی‌ها در انتخاب‌ها مفید باشد اما می‌توانید با عملکرد آزادانه این ابزار خیلی آسوده‌تر به کشیدن اشکال مختلف بپردازید. هنگامی که این ابزار فعال است بر روی تیک Magnetic بخش تولبار کلیک کنید تا این حالت فعال شود.  برای این کار ابتدا  ابزار FreeForm Pen Tools را انتخاب کنید. سپس از قسمت تولبار بر روی آیکون چرخ دنده کلیک کرده و در نهایت تیک گزینه Magnetic را بزنید.

 

9 – اعمال ویرایش دقیق بر روی عکسفتوشاپ ابزاری به نام خط کش دارد که می‌توانید به واسطه آن تنظیمات خود را به دقیق‌ترین شکل ممکن بر روی عکس اعمال کنید. برای این کار ابتدا کلید I را از صفحه کلید بفشارید. در قسمت چپ یک آیکون به نام Eyedropper فعل شده است. با کلیک بر روی آن و کمی درگ به سمت راست منویی باز می‌شود. از منو ابزار Ruler را انتخاب کنید تا به این خط کش دسترسی داشته باشید.

 

10 – تبدیل نوشته به یک نوشته سه بعدیشما می‌توانید به راحتی یک نوشته را به حالت سه بعدی درآورید. برای این کار ابتدا لایه نوشته را انتخاب کنید. سپس بر روی آن لایه کلیک راست کرده و گزینه New 3D Extrusion From Selected Layer کلیک کنید.

 

آموزش فتوشاپ, ترفندهای فتوشاپ

در نسخه CC فتوشاپ ابزار‌های بسیار مفیدی اضافه شده اند

 

11 – Dehaze (گرد) کردن تصاویر لنداسکیپدر نسخه CC فتوشاپ ابزار‌های بسیار مفیدی اضافه شده اند. ابتدا با کلید میانبر Shift + Ctrl + A وارد بخش Camera Raw Filter شوید. سپس از سمت راست به بخش Effects بروید. در اینجا می‌توانید با کم نور و یا پرنور کردن لبه‌های عکس، آن را به صورت گرد درآوردید.

 

12 – مات کردن طبیعی عکساین یکی دیگر از قابلیت‌های جدید فتوشاپ است که کاربران نسخه CC به آن دسترسی خواهند داشت. از قسمت بالایی به بخش Filter رفته و سپس یکی از زیر مجموعه‌های Bluer Gallery را انتخاب کنید. با قرار گرفتن یک قلم در وسط صفحه شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن تصویر خود را مات کرده و تصاویر موبایلی خود را همانند عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های DSLR درآورید.

 

13 – اضافه کردن یک متن پیشفرض برای تستبسیاری از افراد فتوشاپ را جهت طراحی بصری سایت خود بر می‌گزینند. در این مواقع شما نیاز خواهید داشت تا متن‌هایی را به صورت پیشفرض تولید کنید. برای آنکه وقتتان گرفته نشود می‌توانید یک فایل متنی درست کرده و سپس از منوی بالا به بخش Type بروید. در اینجا گزینه Paste Lurem Ipsum را برگزینید تا چندین نوشته طولانی به این فایل متنی اضافه شوند.

 

14 – استخراج و ذخیره سریع لایه‌هاشما می‌توانید خیلی سریع یک لایه را با فرمت دلخواه خود استخراج و بر روی هارد دستگاهتان ذخیره کنید. برای انتخاب فرمت ذخیره این عکس می‌توانید کلیدمیانبر Ctrl + K را فشار دهید و از سمت چپ به بخش Export بروید.با کلیک راست بر روی هر لایه و سپس انتخاب گزینه Quick Export، آن لایه بر روی هارد دستگاه شما ذخیره خواهد شد.

 

15 – تبدیل تصویر یا شی به یک براشوارد منو Edit شوید و سپس Define Brush Preset را برای تصویر فعلی برگزینید. به همین آسانی از تصویر خود یک براش ساختید. برای ساخت براش از اشیا سعی کنید این فایل‌ها بدون پس زمینه باشند تا کیفیت بهتری را ارائه کنند.

 

16 – تغییر فونت سریع نوشته‌هافتوشاپ رابط کاربری جامعی برای ویرایش نوشته‌ها ندارد اما این ترفند فتوشاپ می‌تواند آن را آسان‌تر از هر موقع دیگر کنید. با انتخاب لایه نوشته، و سپس انتخاب ابزار نوشتن، می‌توانید از تولبار بالا به تمامی فونت‌ها دسترسی داشته و نوشته خود را با تمامی فونت‌های موجود در کامپیوتر خود مشاهده کنید.

 

17 – چیزی فراتر از بازگشت به عقبهمانطور که می‌دانید کلید ترکیبی Ctrl + Z (در مک Cmd + Z) موجب می‌شود که شما یک مرحله به گذشته بروید؛ اما اگر می‌خواهید چندین مرحله به گذشته بروید می‌توانید با فشردن کلید میانبر Ctrl + Alt + Z چندین مرحله به سمت عقب بازگردید.

 

18 – تغییر نشانه ماوس برای براشدر آخرین ترفند فتوشاپ این قسمت می‌خواهیم به تغییراتی برای استفاده بهتر از براش‌ها بپردازیم. شما می‌توانید چند نوع نشانه ماوس را جهت استفاده براش‌های مختلف امتحان کنید. برای این کار ابتدا کلید میانبر Ctrl + K را بفشارید. سپس در سمت چپ به بخش Cursors بروید. در اینجا می‌توانید نشانه ماوس را تغییر دهید.




موضوع مطلب : از صفر تا 100 فتوشاپ را یاد بگیرید, آموزش

سه شنبه 95 اردیبهشت 28 :: 12:5 عصر

متن، اس ام اس و جملات ادبی برای تبریک عید نوروز 1395 جملات و متن هایی برای تبریک گفتن عید نوروز به دوستان و آشنایان ...

The post متن، اس ام اس و جملات ادبی برای تبریک عید نوروز 1395 appeared first on اس ام اس , مدل ,فال,دکوراسیون,آرایش و زیبایی.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 94 اسفند 19 :: 6:53 صبح

9 کاری که موفق‌ها قبل از خواب انجام می دهند

مجله دیجی کالا – فرزانه احسانی مؤید: معمولا برای آغاز یک روز خوب و پرانرژی پیشنهادهایی ارایه می‌شود که مربوط به بیدار شدن اول صبح و کارهای آغازین روز هستند. اما کیفیت خواب شب هم بسیار مهم است. علاوه بر بیدار شدن، شیوه‌ی خوابیدن در طول شب و کارهایی که در آخرین دقیقه‌های قبل از به خواب رفتن انجام می‌دهیم هم تاثیر عمیقی روی حس و حال روز بعد ما دارند.

 

9 عادت پیش از خواب برای افراد موفق

 

در این‌جا 9 عادت معمول که افراد موفق و باروحیه معمولا پیش از خوابیدن انجام می‌دهند را بیان می‌کنیم:

1. پیاده‌روی آخر شب داشته باشید

بعد از شام مدتی فکرتان را از هیاهوی کار و مشغله‌های روزانه آزاد کنید، لباس راحت و گشادی بپوشید، از خانه خارج شوید و در هوای آزاد قدم بزنید. گوشی و تبلت را همراه خود‌تان نبرید.

2. تمام دستگاه‌های الکترونیک را از تخت‌خواب دور نگه دارید

عادت کنید که پریزها را بکشید، گوشی و تبلت را کنار بگذارید و لپ‌تاپ را خاموش کنید. حتا اگر با این وسایل کار هم نداشته باشید، روشن بودن آن‌ها حواس شما را پرت می‌کند و آرامش‌تان را می‌گیرد.

9 عادت پیش از خواب برای افراد موفق
از خانه خارج شوید و در هوای آزاد قدم بزنید.

3. محیط خواب‌تان را پاکیزه نگه دارید

دقت کنید که تخت‌خواب‌تان تمیز و تشک‌تان طبی باشد. همیشه اتاق خواب را عاری از گرد و خاک نگه دارید و از بالش‌های خوب استفاده کنید.

4. چند صفحه مطالعه کنید

خواندن کتاب یا هر مطلبی که مورد علاقه‌ی شماست، ضمن این‌که به دانش‌تان اضافه می‌کند، احساس آرامش ایجاد می‌کند. این کار را در خودتان به یک روتین نبدیل کنید. از نظر علمی هم ثابت شده که تنها 6 دقیقه مطالعه پیش از خواب، تا 68 درصد از استرس انسان کم می‌کند.

5. اولویت‌بندی کنید

یادتان باشد که “هر روز فوق‌العاده‌ای از 24 ساعت قبل شروع می‌شود”. رییس جمهور آمریکا هر روز عصر لیست کارهای روز بعد را مرور می‌کند. شما هم این کار را انجام بدهید تا هر روز صبح‌تان را با ذهن روشن و آماده شروع کنید.

6. اصرار نداشته باشید که هر کاری را تا پایان روز تمام کنید

وقتی روز به پایان می‌رسد، دست از کار و فکر کردن بردارید، حتا اگر کار نیمه‌کاره مانده، آن را رها کنید. خیلی از ایده‌های خلاقانه و موفق درست در زمانی به ذهن خطور می‌کنند که شما دست از کار می‌کشید و به خوتان استراحت می‌دهید.

9 عادت پیش از خواب برای افراد موفق
تنها 6 دقیقه مطالعه پیش از خواب، تا 68 درصد از استرس انسان کم می‌کند.


7. یادگیری را آغاز کنید

شاید عاقلانه و منطقی به نظر نرسد اما یکی از بهترین زمان‌ها برای یادگیری، بعد از یک روز طولانی و خسته‌کننده است. درست در همین لحظه‌ها شروع به یادگرفتن مفاهیم تازه و کانسپت‌های پیچیده کنید. چون به محض این‌که به خواب رفتید، بخش ناخودآگاه ذهن‌تان شروع به تحلیل و درک آن اطلاعات می‌کند و مطلب –به اصطلاح- در ذهن‌تان می‌نشیند.

8. موارد استرس‌زا را یادداشت کنید

همیشه درست موقع خواب، تمامی افکار منفی، ناراحت‌کننده و استرس‌زا به ذهن انسان هجوم می‌آورند. یک کار بسیار مفید برای غلبه به این حالت، این است که قبل از خواب، تمام موارد این‌چنینی را روی کاغذ یادداشت کنید.

9. به یک کار خوب که در آن روز انجام داده‌اید، فکر کنید

کارهای مهم را مرور کنید و به‌خصوص به یکی از کارهای خوبی که در روزی که گذشت انجام داده‌اید، فکر کنید. این کار موجب رشد افکار مثبت و خوش‌بینی در ذهن‌تان می‌شود.




موضوع مطلب : 9 کاری که موفق‌ها قبل از خواب انجام می دهند

پنج شنبه 94 بهمن 8 :: 11:50 عصر

26 کشور مرفه جهان را بشناسید

هفته نامه سلامت: شاخص رفاه لگاتوم، رتبه بندی سالانه موسسه پژوهش لگاتوم است که درباره سطح رفاه در 142 کشور مختلف منتشر می شود. لگاتوم از سال 2007 این گزارش را منتشر می کند. موسسه پژوهشی لگاتوم هر سال اسامی کشورهای برتر را براساس شاخص رفاه معرفی می کند. اندیشکده لگاتوم برای معرفی مرفه ترین کشورها مطالعات فراوانی را انجام می دهد.

 

پژوهشگران این موسسه شاخص رفاه را براساس ترکیبی از وضعیت کشورها در 8 حوزه مختلف تعریف کرده اند؛ سطح رفاه در کشورها با مقایسه وضعیت آنها در 8 حوزه اقتصاد، فرصت های کسب و کار، حکومت داری، آموزش، سلامت، امنیت و ایمنی، آزادی های فردی و سرمایه اجتماعی سنجیده می شود. میزان دارایی های کشور از جمله عوامل شاخص رفاه است، اما موسسه لگاتوم عامل های دیگری را نیز در رتبه بندی خود لحاظ کرده است.

گفتنی است رتبه ایران در سال 2014 میلادی 107 و در سال 2015 نیز رتبه کشورمان 106 بوده و بهداشت و آموزش، تنها حوزه هایی هستند که ایران در آنها در نیمه بالای جدول قرار گرفته است. موسسه لگاتوم به طور خاص 89 عامل در رتبه بندی اش به کار می گیرد. لگاتوم 142 کشور را بررسی کرد و نتایج زیر به دست آمد:

26- جمهوری چک: این کشور در اروپای مرکزی واقع شده و در سال جاری میلادی 3 پله صعود کرده است. جمهوری چک از نظر شاخص اقتصادی به جایگاه بسیار خوب سیزدهم صعود کرد، اما از نظر شاخص سرمایه اجتماعی جایگاه خوبی به دست نیاورد.

معرفی مرفه ترین کشورهای جهان

25- اسلوونی: این کشور نیز همانند جمهوری چک جایگاه خوبی (58 از 142) از نظر آموزش به دست آورد. با این حال، اسلوونی یک پله سقوط کرد.

24- اسپانیا: اسپانیا در سال های اخیر همواره جایگاهی بین 20 تا 26 را داشته است. این کشور به دلیل آب و هوای خوب خود، مقصد شماره 1 گردشگران بریتانیایی است. 2 شاخص آموزش و آزادی های اجتماعی، باعث شد اسپانیا به جمع 25 کشور برتر جهان راه پیدا کند.

23- مالت: گرچه شاخص آموزش در مالت رتبه ای بهتر از 42 پیدا نکرد، اما شاخص های دیگر کمک کرد تا این کشور جایگاه سال گذشته خود را حفظ کند.

22- فرانسه: این کشور نسبت به سال گذشته یک پله سقوط کرد. شاخص سلامت فرانسه در رتبه هشتم جهان قرار دارد، اما شاخص سرمایه اجتماعی پایین باعث شد این کشور از فهرست 20 کشور برتر خارج شود.

21- تایوان: این کشور از نظر ایمنی و امنیت رتبه بسیار خوب ششم را به دست آورد.

20- هنگ کنگ: مردم هنگ کنگ از نظر شاخص ایمنی و امنیت در وضعیت بسیار خوبی به سر می برند. این کشور همچنین از نظر فرصت های پیشرفت شغلی جزو 10 کشور اول قرار دارد.

معرفی مرفه ترین کشورهای جهان

19- ژاپن: شاخص سلامت در ژاپن رتبه 7 را بین 142 کشور به دست آورده است. با این حال، مردم ژاپن از نظر آزادی های فردی در رتبه 33 قرار دارند که باعث شده آمار کلی آن کمی سقوط کند.

18- بلژیک: این کشور در تمام شاخص ها رتبه زیر 25 و از نظر شاخص سلامت نیز رتبه دهم را به دست آورد. این کشور در رده بندی کلی یک پله سقوط کرد.

17- سنگاپور: امسال بلژیک جای خود را به سنگاپور داد. این کشور از نظر شاخص اقتصادی در رتبه اول قرار گرفت.

16- اتریش: این کشور در 2 مقوله جزو 10 کشور برتر قرار گرفت؛ سلامت و کارآفرینی (و فرصت های شغلی). با این حال، جایگاه اتریش در سال جاری میلادی یک پله نزول پیدا کرد.

15- بریتانیا: این کشور 2 پله سقوط کرد.

14- آلمان: براساس شاخص رفاه لگاتوم، آلمان دارای پنجمین اقتصاد برتر در جهان است که باعث شده برای چهارمین سال متوالی در جایگاه چهاردهم قرار گیرد.

13- لوکزامبورگ: شهروندان این کشور از میزان بالای آزادی های فردی و سلامت بهره می برند. اقتصاد خوب لوکزامبورگ باعث شد این کشور از جایگاه 16 در سال 2014 به رتبه 13 در سال جاری صعود کند.

معرفی مرفه ترین کشورهای جهان

12- ایسلند: ایسلند در اقیانوس اطلس واقع شده و در 3 شاخص آزادی های فردی، ایمنی و امنیت، فرصت های شغلی و کارآفرینی رتبه زیر 5 را به دست آورده است. البته تمام این مسائل نتوانست مانع سقوط یک پله ای این کشور شود.

11- ایالات متحده آمریکا: این کشور از نظر بهداشت رتبه اول را کسب کرد، اما شاخص ایمنی و امنیت ایالات متحده رتبه 33 را به  دست آورد.

10- ایرلند: ایرلند در سال جاری میلادی 2 پله صعود کرد.

9- فنلاند: شاخص اقتصادی این کشور رتبه 33 و شاخص اعمال قوانین رتبه 5 را کسب کرد.

8- هلند: این کشور در رتبه بندی سال جاری یک پله صعود کرد. 3 شاخص آموزش، سلامت و آزادی های فردی در هلند جایگاه بسیار خوبی به دست آورد.

7- استرالیا: استرالیا برای سومین سال پیاپی رتبه هفتم را کسب کرد.

6- کانادا: میزان آزادی های فردی در کانادا در بالاترین سطح خود قرار دارد. گفتنی است، رتبه کانادا نسبت به سال گذشته میلادی یک پله نزول پیدا کرد.

5- سوئد: این کشور از بالاترین میزان فرصت های شغلی و کارآفرینی بهره می برد که همین موضوع باعث صعود یک پله ای این کشور نسبت به سال گذشته میلادی شد.

معرفی مرفه ترین کشورهای جهان

4- نیوزیلند: انسجام بالای اجتماعی و همبستگی مردم باعث شده نیوزیلند صاحب بالاترین میزان سرمایه اجتماعی در جهان باشد. این کشور همچنین لقب مرفه ترین کشور غیراروپایی را نیز یدک می کشد.

3- دانمارک: مردم دانمارک از بالاترین میزان اجرای قوانین، بالاترین سطح آموزشی و میزان بالای سرمایه اجتماعی بهره می برند. اگر دانمارک شاخص 16 پزشکی را کسب نمی کرد، ممکن بود در مجموع رتبه اول را کسب کند. با این حال، رتبه این کشور یک پله صعود کرده است.

2- سوئیس: سوئیس برای سومین سال متوالی رتبه دوم را کسب کرد. اقتصاد سوئیس رتبه دوم و از نظر نظارت بر اعمال قوانین نیز رتبه اول را کسب کرده است.

1- نروژ: نروژ در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده و بالاترین شاخص رفاه لگاتوم را از آن خود کرده است. نروژ در 7 سال گذشته همواره رتبه اول را کسب کرده است. گفتنی است نروژ تنها کشوری است که در هر یک از شاخص ها رتبه زیر 10 را کسب کرده است.




موضوع مطلب : 26 کشور مرفه جهان را بشناسید

پنج شنبه 94 بهمن 8 :: 11:45 عصر
نویسنده: سید جواد قائمی - 1394/8/11

نتایج پژوهشی جدید درباره تغییرات آب‌وهوایی نشان می‌دهد که گرما و رطوبت در حاشیه خلیج فارس تا پایان قرن جاری ممکن است به حدی برسد که تحمل آن برای انسان غیرممکن شود. دوحه، ابوظبی و بندرعباس قربانیان این موج خواهند بود.


 

پژوهشی علمی درباره تغییرات آب‌وهوایی که نتایج آن روز دوشنبه (4 آبان، 26 اکتبر) منتشر شده، هشدار می‌دهد که با تداوم وضعیت کنونی، حاشیه خلیج فارس ممکن است تا کمتر از صد سال دیگر با موج مرگ‌باری از گرما و رطوبت طاقت‌فرسا روبرو شود که زندگی را برای انسان‌ها غیرممکن خواهد کرد.

به گزارش واشنگتن‌پست، شهرهای حاشیه خلیج فارس، از دوبی در امارات گرفته تا بندرعباس در ایران، احتمالا اولین شهرهای جهان خواهند بود که دمایی فراتر از حد تحمل انسان را تجربه خواهند کرد. بر اساس این پژوهش، موج گرمای سوزان ممکن است مکه، مهم‌ترین شهر مسلمانان جهان را هم زیست‌ناپذیر کند. شهرهای جنوب ایران که در ارتفاع کمی از سطح دریا قرار دارند، در کنار دوحه، ابوظبی و ظهران (عربستان) از بزرگ‌ترین قربانیان این موج گرما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی: گرمایش زمین هیچ کشوری را بی‌نصیب نمی‌گذارد

پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی و ماریمونت در آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که در آن دسته از شهرهای این منطقه که در کنار آب‌های گرم قرار گرفته‌اند، دمای هوا به‌گونه‌ای بی‌سابقه افزایش خواهد یافت و سیستم تعریق و تهویه بدن انسان در مواجهه با آن توان کنترل دما را از دست خواهد داد؛ این یعنی گذر از "آستانه سکونت‌پذیری"، به عبارت ساده‌تر ادامه حیات در چنین شرایطی عملا غیرممکن خواهد بود.

تغییرات آب‌وهوایی (Climate Change) و افزایش دما در سراسر جهان نتیجه زندگی بی‌ملاحظه ما در دنیای امروز است که برای نسل‌های آینده تهدیداتی مرگ‌بار به همراه خواهد داشت. پژوهش‌های پیشین نشان می‌داد که چنین تغییرات تکان‌دهنده‌ای ممکن است تا 200 سال آینده رخ دهد، اما این پژوهش جدید که بر شرایط منطقه‌ای متمرکز است، روز وداع با زندگی را در این نقطه از کره خاکی که "گهواره تمدن" بود، نزدیک‌تر از پیش می‌بیند.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در مجله Nature Climate Change منتشر شده است. دانشمندان در این پژوهش از مدل‌های جوی با وضوحی بالا که از خلیج فارس تهیه‌شده بهره گرفته‌اند تا سناریوهای احتمالی گوناگون برای دهه‌های آینده را پیش‌بینی کنند.

بیشتر بخوانید: ناسا: احتمال دارد توکیو و سنگاپور غرق شوند

به گفته متخصصان تنها در صورتی می‌توان از بروز چنین رویدادهای مرگ‌باری در آینده نه چندان دور جلوگیری کرد که راهی برای دفع آلودگی ناشی از تولید گازهای گلخانه‌ای یافت شود. تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو، مهم‌ترین علت گرمایش جهانی است.

حالا کسانی که در این منطقه از دنیا مشغول ساخت و سازند، باید بناها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که امکان تحمل چنین دمای طاقت‌سوزی را داشته باشند. دانشمندان می‌گویند در کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس شاید بتوان روی زندگی در دل بناهای ساخته دست انسان حساب کرد، اما هشدار می‌دهند که در چنان شرایط طاقت‌فرسایی "حتی ابتدایی‌ترین کارهای بیرون از محل سکونت هم به احتمال زیاد به طور ملموسی تحت تاثیر این تهدیدات مرگ‌بار قرار خواهند گرفت".




موضوع مطلب : زندگی در حاشیه خلیج فارس شاید تا پایان این قرن غیرممکن شود

چهارشنبه 94 دی 2 :: 9:14 عصر

سال ها است که صحبت از آمدن زلزله در تهران یکی از موضوعات همیشگی خبرها بوده است. اما شاید کمتر افرادی به صورت دقیق و علمی از عواقب این زلزله صحبت کرده اند و آنچه بسیاری می دانند تصوراتی واهی است. در حالی که برای بررسی زلزله تهران باید دو مورد لرزه خیزی و آسیب های وارده بر شهر تهران در اثر زلزله را مورد بررسی قرار داد.
    
    زلزله خیزی تهران و گسل های آن 
    
    تهران از کوهپایه های جنوبی البرز آغاز می شود و تا دشت ری امتداد پیدا می کند. در کوهپایه تهران با دو فرونشست و سه رشته بلندی مواجه هستیم.
    
    بلندی ها:
    
    1- سعادت آباد، شمیران، دزاشیب
    
    2- تپه های امانیه، الهیه، قیطریه، فرمانیه
    
    3- طرشت، عباس آباد
    
    فرونشست ها:
    
    1- اوین، تجریش، نیاوران
    
    2- داوودیه
    
    بلندی های شماره یک یعنی سعادت آباد و شمیران و دزاشیب توسط گسل نیاوران روی فرونشست اوین تجریش رانده شده است، بلندی های شماره دو یعنی امانیه، الهیه، فرمانیه توسط گسل محمودیه از شمال بر روی فرونشست های اوین، تجریش، نیاوران قرار گرفته اند، این تپه ها از سمت جنوب روی فرونشست داوودیه قرار می گیرند، بلندی های طرشت و عباس آباد از سمت شمال به وسیله گسل داوودیه روی فرونشست داوودیه رانده شده اند.
    
    و اما در سطح دشت تهران تا ری با فرونشست بزرگ ری مواجه هستیم که در آن گسل های معروف ری و کهریزک قرار دارد.
    
    دوازده گسل اصلی تهران
    
    گسل مشا - فشم، گسل شمال تهران، گسل نیاوران، گسل تلو پایین، گسل محمودیه، گسل شیان و کوثر، گسل شمال ری، گسل جنوب ری، گسل کهریزک، گسل گرمسار، گسل پیشوا، گسل پارچین. البته گسل های فرعی زیادی در سطح شهر تهران موجود است مانند نارمک، شادآباد، داوودیه، عباس آباد، باغ فیض و...با توجه به تعداد بسیار زیاد گسل ها در سطح تهران و سوابق تاریخی فعالیت این گسل ها به این نکته که روزی نه چندان دور تهران با زلزله یی عظیم مواجه خواهد شد پی می بریم. در سوابق تاریخی شهر تهران زلزله های بزرگی مانند زلزله 1/7 ریشتری دماوند در1209 (1830 میلادی) ، 2/7 ریشتری سال 1117 میلادی در کرج، 7/7 ریشتری طالقان در سال 496 (1958 میلادی)، 1/7 ریشتری ری در سال1234( 1855 میلادی) و بسیاری دیگر زلزله های بالای 7 ریشتر در تاریخ شهر تهران ثبت شده است. دوره بازگشت زلزله های تهران در حدود 150 الی 200 سال است، به خاطر اینکه از آخرین زلزله نیرومند بیش از 170 سال گذشته، خطر زلزله در تهران بسیار بالااست.
    
    آسیب های وارده بر شهر تهران
    
    به صورت تیتروار می توان آسیب ها را به صورت زیر بیان کرد:
    
    ریزش ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری: قطع و خرابی لوله های آب و گاز: قطع شبکه برق: خرابی و مسدود شدن راه ها و پل ها.
    
    بیشتر ساختمان های شهر تهران جزء ساخت و سازهای قدیمی است که مقاومت چندانی در برابر زلزله ندارند و حتی در میان ساخت و سازهای جدید به علت سودجویی و ساخت و ساز های غیرمجاز بیشتر این ساختمان ها در برابر زلزله پایدار نخواهند بود، حتی در بسیاری از ساخت و سازهایی که اصول مهندسی عمران و پایداری در برابر زلزله را رعایت کرده اند به خاطر پدیده هایی چون روانگرایی به علت بالابودن سطح تراز آب در شهر تهران و نوع خاک بعضی مناطق شاهد خرابی ساختمان ها بر اثر زلزله خواهیم بود.
    
    سطح آب های زیرزمینی و مشکل زلزله 
    
    شاید یکی از مهم ترین عوامل خرابی در زلزله پدیده روانگرایی در خاک در زیر پی سازه ها باشد، به علت اینکه جلوی خرابی سازه بر اثر نیروی افقی زلزله را می توان با تدابیری گرفت، اما در خاک های ماسه یی و از آنجایی که بیشتر خاک های سطح شهر تهران از نوع آبرفتی و ماسه یی هستند به علت عدم وجود کانال های فاضلاب و بالاآمدن سطح تراز آب، لایه سست ماسه یی و اشباع از آب را تشکیل داده است که بر اثر زلزله این لایه حالت خمیری گرفته و ساختمانی را که حتی بر اثر نیروی افقی زلزله خراب نمی شود در خود واژگون می کند و ساختمان بر حسب میزان زلزله کج یا کاملاً واژگون می شود. این مساله از آنجا مهم است که در قسمت های جنوبی تهران تراکم جمعیت بسیار بالااست و همینطور سطح تراز آب های زیرزمینی بسیار بالابوده، به طوری که در بعضی مناطق مانند بازار با کندن زمین تا عمق 5 متر به آب خواهیم رسید. بهترین چاره برای این مشکل احداث کانال های فاضلاب است که موجب پایین رفتن سطح آب زیرزمینی می شود. سطح آب های زمینی به آرامی پایین خواهد رفت و مدت زمان زیادی نسبتاً برای این موضوع مورد نیاز است، البته با پایین رفتن سطح آب احتمال پدید آمدن نشست هایی در سازه ها وجود دارد.
    
    یکی دیگر از عوامل تخریب سازه احداث سازه ها در شیب بسیار زیاد و همچنین احداث ساختمان ها در لبه شیروانی ها به خصوص در نواحی شمالی تهران است که خطرهای زمین لغزش و سنگ ریزش را در پی دارد، به طوری که خاک زیر ساختمان به حرکت درآمده و در زیر ساختمان می لغزد.نشست های ناگهانی در اثر زلزله یکی دیگر از خطرهای زلزله است. در خاک های سست مانند یوسف آباد و نواحی جنوب تهران خاک دارای پتانسیل بسیار بالایی برای نشست است که نیروی زلزله این پتانسیل را فعال می سازد، این مشکل در نواحی مانند میدان ونک، گاندی، خیابان مطهری و عباس آباد که در اثر تسطیح تپه ها به وجود آمده اند بسیار جدی است.
    
    پیامدهای زلزله در تهران آنقدر زیاد است که از حوصله خواننده خارج است. مشکلاتی چون ناامنی و آشوب بعد از زلزله نیز وجود دارد که مربوط به حوزه روانشناسی و جامعه شناسی است. عدم وجود گروه های امداد و نجات، قطع لوله های آب و شبکه برق، آتش سوزی ناشی از ترکیدن لوله های گاز و بسیاری مشکلات دیگر بر مشکل زلزله دامن زده و بحران را جدی تر می کند.




موضوع مطلب : اگر درتهران زلزله بیاید....

چهارشنبه 94 دی 2 :: 9:13 عصر
نویسنده: سید جواد قائمی - 1394/9/19

اداره ملی هوایی و فضانوردی ایالات متحده آمریکا تصاویری با کیفیت بسیار بالا از پلوتو منتشر کرده است. این تصاویر توسط فضاپیمای New Horizons از فاصله‌ای حدود 17 هزار کیلومتری این "سیاره کوتوله" گرفته شدند.


پلوتو بیشتر از چهار میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد

ناسا با استفاده از تکنیکی غیرمتعارف موفق به ثبت تصاویری با کیفیت بسیار بالا از سیاره کوتوله پلوتو شده است. این تصاویر توسط تلسکوپ لوری که مخفف Long Range Reconnaissance Imager است در سفینه New Horizons ثبت شده‌اند.

این تلسکوپ در حالیکه یک دوربین دیگر سطح این سیاره کوتوله را اسکن می‌کرده است، هر سه ثانیه یک تصویر از پلوتو ثبت کرده است.

به استفاده از این تکنیک مدت زمان مورد نیاز دوربین برای تنظیم نور و گرفتن هر تصویر کوتاه‌تر شده است و تصاویری با وضوح بسیار بالاتر از سطح پلوتو ثبت شده‌اند.

 

به عقیده پژوهشگران ناسا این تصاویر احتمالأ بهترین تصاویر ثبت شده ‌در ده‌ها سال آینده خواهند بود. این تصاویر 14 ژوئیه (23 تیر گذشته) هنگامی ثبت شده‌اند که سفینه New Horizons از کنار پلوتو عبور کرد و در نزدیک‌ترین فاصله تا سطح این سیاره کوتوله، یعنی در فاصله حدود 17 هزار کیلومتری آن بود.

تصاویر جدید با ثبت مناطق کوهستانی، مناطق یخ‌زده و دهانه‌های آتشفشانی، گوناگونی جغرافیایی پلوتو را نشان می‌‌دهند داد.

سفینه New Horizons ژانویه سال 2006 میلادی سفر خود به سوی سیاره پلوتو را آغاز کرد. آن زمان پلوتون در منظومه شمسی سیاره به شمار می‌رفت.

 

هشت ماه بعد، اوت سال 2006 میلادی انجمن جهانی نجوم رتبه این جرم آسمانی را از سیاره به "سیاره کوتوله" کاهش داد. این تصمیم به دلیل مخالفت شماری از منجمان آمریکایی با آن هنوز مورد مناقشه است.

پلوتو بیشتر از چهار میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد. برای مقایسه: فاصله زمین و خورشید حدود 150 میلیون کیلومتر است.

پلوتو با قطری حدود 2370 کیلومتر 248 سال زمان نیاز دارد تا یک‌بار دور خورشید بچرخد. این جرم آسمانی پنج قمر دارد و نام آن از نام خدای دنیای مردگان (پلوتو یا پلوتون) در افسانه‌های رومیان باستان گرفته شده است.




موضوع مطلب : ناسا تصاویری تماشایی از سطح پلوتو منتشر کرد.

چهارشنبه 94 دی 2 :: 9:12 عصر

به آشیانه علم خوش آمدید نظر یادتون نره
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~ محفوظ است
.....................................
صفحات سایت
12345678910

هدایت به بالا

کد هدایت به بالا

000007 44 ~~~~~~ آشیانه علم ~~~~~~
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1
  • home
  • contact
  • rss
  • khosroeskandari.parsiblog.com
  • 55 30